fit.pl mobile logo


Metody psychoregulacyjne i relaksacyjne - trening

Według słownika języka polskiego relaksacja to odprężenie, zależne od woli obniżenie tonusu mięśniowego, któremu towarzyszy wrażenie odpoczynku. Metody relaksacji stosowane w psychoterapii zmierzają do uzyskania odprężenia całego ciała, aby pośrednio doprowadzić do zmian w psychice u poddających się terapii pacjentów
Ta definicja opisuje medyczny kontekst relaksacji, natomiast stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych powoduję znacznie szersze efekty. Trening relaksacyjny ma za zadanie doprowadzić do odczucia i uświadomienia sobie własnego ciała, uwolnienia się od napięć fizycznych i psychicznych, a także wyeliminowanie konfliktów emocjonalnych.



W metodach relaksacyjnych wykorzystujemy zasadę psychofizycznej jedności. Poprzez trening relaksacyjny wywieramy wpływ przez ćwiczenia fizyczne na stan psychiczny, a dzięki ćwiczeniom mentalnym na stan fizyczny. Dzieje się tak, ponieważ autonomiczny układ nerwowy odpowiadający za poziom pobudzenia organizmu i unerwiający narządy wewnętrzne, działa równolegle z centralnym układem nerwowy. Układ ten jednak nie jest całkowicie niezależny i możliwe jest integrowanie w jego aktywność. Podsumowując autonomiczny układ nerwowy dzieli się na dwie części:
• Sympatyczną – związana z reakcjami wiążącymi się z wydatkowaniem energii (ergotropowe)
• Parasympatyczną – uaktywnioną w reakcjach związanych z zachowaniem energii (trofotropowych)

Część sympatyczna wzmaga swą aktywność w reakcjach stresowych, a w stanie relaksu aktywniejsza staje się część parasympatyczna. Celem treningu relaksacyjnego jest, więc pobudzenie aktywności parasympatycznej części autonomicznego układu nerwowego.

Poprawa systemu relaksacyjnego umożliwia nam reulowanie stanu napięcia mięśniowego oraz uzyskiwanie wpływu na funkcjonowanie narządów wewnętrznych, układu oddechowego, sercowo-naczyniowego. Poniżej opisze kilka technik treningu relaksacyjnego.

Joga tłumaczona jest jako zjednoczenie, integrację energii fizycznej, umysłowej i duchowej w celu osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia . Jest ona przede wszystkim zestawem ćwiczeń, w których na początku ciało, a w późniejszej kolejności siły psychiczne poddawane są stopniowej kontroli umysłu. Proces ten zachodzi by móc uzyskać samowyzwolenie oraz stan najwyższej, całkowitej integracji ciała, umysłu i ducha.

[-------]

Kolejną techniką relaksacyjną jest trening autogenny Schultza. Powstał on w wyniku obserwacji zmian somatycznych zachodzących w czasie hipnozy. System opiera się na sugestii heterogennej, a więc pochodzącej z zewnątrz (trenera, kasety, płyty CD), a nie bezpośrednio od ćwiczącego. Ćwiczenia te składają się z sześciu grup wykonywanych według instrukcji podawanej przez terapeutę lub pochodzącej z taśmy albo płyty. Ćwiczenia odnoszą się do: odczuwania masy ciała, odczuwania ciepła, opanowania czynności serca oraz płuc, a także zniesienia napięcia w narządach jamy brzusznej, opanowaniu regulacji naczynioruchowej w obrębie głowy.

Trening autogenny Schultza powoduję poprzez część treningu, która odpowiada za odczuwanie ciężaru ciała stopniowe obniżanie napięcia mięśniowego. Obniżenie to wiąże się z ułatwieniem krążenia krwi w najdrobniejszych naczyniach krwionośnych, w wyniku czego z mięśni zostają szybciej usunięte produkty przemiany materii, a co z kolei przyśpiesza proces ich regeneracji. Bardzo ważną częścią treningu autogennego jest oddech. W tekście sugestii wiele razy pada stwierdzenie o głębokim, spokojnym, rytmicznym oddechu.

Regularne stosowanie treningu Schultza według stałego schematu (pora dnia, to samo miejsce, ta sama muzyka, te same słowa) powoduje wytworzenie nawyku relaksacji, dzięki któremu jesteśmy wstanie uzyskać całkowite odprężenie w ciągu 2-5 minut w wybranym czasie i miejscu.

Relaksacja progresywna Jacobsona to kolejna możliwość skorzystania z treningu relaksacyjnego. Inaczej nazywana relaksacją neuromięśniową, polegającą na wykonywaniu szeregu ćwiczeń podczas, których dana osoba napina (kurczy), a następnie rozluźnia (relaksuje) wybrane mięśnie w z góry określony sposób. Celem tego systemu jest jak najlepsze opanowanie umiejętności różnicowania stopnia napięcia mięśniowego, poprzez które uzyskujemy stan pełnego odprężenia i rozluźnienia. W metodzie wykorzystuje się zasadę wahadła, a więc jeśli mocniej zostaje ono wychylone w jedną stronę, tym mocniej wychyla się w stronę przeciwną. Efekt ten powoduje głębsze rozluźnienie mięśni poprzedzone silnym napięciem.



Inna formę relaksacji neuromięśniowej opisali D. Giordano i G.E. Everly. Polega ona na wykonywaniu treningu progresywnego Jacobsona w pozycji wyprostowanej, rozluźnionej siedząc na krześle. Ćwiczenia zaczynamy od najniżej położonych grup mięśniowych (mięśni stóp), a kończymy na twarzy. Dodatkowo przestrzega się przemienności pracy antagonistycznych grup mięśniowych.

Tomasz Piętka
Trener personalny w Studio Energia

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl