Projektowanie logo klubu fitness – jak się za to zabrać?

W ferworze przygotowań otwarcia klubu może nam umknąć przygotowanie znaku firmowego… chociaż nie powinno. Bo to co jest istotne to spójność wizerunku: od nazwy fitness klubu, przez logo, wystrój sal jak i recepcji, strony internetowej czy nawet ubioru trenerów osobistych. To wszystko składa się na rozpoznawalność naszej marki, przekazuje określone wartości i buduje więź 
fit.pl
2012-09-07 00:00
Udostępnij
Projektowanie logo klubu fitness – jak się za to zabrać?
Wizerunek, który kreujemy, nie powinien być jednak przypadkowy lecz powinien wynikać z podjętych decyzji strategicznych, czyli z odpowiedzi na następujące pytania:
  • Na jaką ofertę kładziemy nacisk?
  • Jakich klientów chcemy przyciągnąć?
  • Czym się charakteryzują nasi klienci? Jakimi motywami się kierują? Co jest dla nich ważne?
  • Jaką lokalizację wybraliśmy dla naszego klubu?
  •  Co nas wyróżnia na tle innych klubów w mieście bądź okolicy? Dlaczego klient ma nas wybrać?
  • Czy będziemy oferować jakieś usługi dodatkowe? Jeśli tak, to jakie?

Odpowiedzi na powyższe pytania są bardzo ważne przy projektowaniu logo, który jest jednym z najbardziej widocznych elementów identyfikacji wizualnej klubu.

Wyróżnij się swoim logo!

Logo wcale nie musi być nudne, nie musi a nawet nie powinno być takie jak innych klubów, może pozwolić Ci się wyróżnić i zostać zapamiętanym. Oczywiście samo dobre logo nie zdziała cudów, nie utrzyma klientów… ale z pewnością może wesprzeć Ciebie i Twój klub w budowaniu wizerunku, w byciu rozpoznawalnym i zapamiętywanym, w budowaniu odpowiedniej, pożądanej z Twojej perspektywy atmosfery i postrzegania.

Jak wyglądają logo klubu fitness na naszym rynku?

Działalność klubu fitness związana jest z atrakcyjną sylwetką, ćwiczeniami i zdrowiem. Bez wątpienia coraz więcej się mówi o tym, że powinniśmy dbać o siebie, regularnie ćwiczyć, zdrowo się odżywiać, aby po prostu „być w formie”.

W zależności od tego kto jest główną grupą docelową naszego klubu fitness i na jaki zakres oferty chcemy kłaść nacisk może być różna komunikacja zawarta w znaku graficznym. Inaczej będzie wyglądać logo klubu fitness, którego oferta skierowana jest do mężczyzn, mam, kobiet w ciąży czy seniorów. Inaczej będzie wyglądać logo jeśli nacisk kładziemy na ćwiczenia na siłowni, inaczej gdy na ćwiczenia grupowe fitness a jeszcze inaczej gdy naszą główną ofertę budujemy wokół funkcjonalnego treningu medycznego.

[-------]

Najczęściej motyw w logo klubu fitness (w języku branżowy określanym jako sygnet), nawiązuje do sylwetki, postaci, może to być zarówno kobieta jak i mężczyzna. Występują w różnych wariacjach, najczęściej jednak w ruchu, pokazując aktywność, dynamikę, mięśnie. Oczywiście sylwetka jest szczupła i wysportowana, dając potencjalnym klientom do zrozumienia, jak można wyglądać jeśli skorzysta się z usług danego klubu. Niektóre kluby fitness sięgają do symboli związanych ze sprzęt do ćwiczeń, jak np. bieżna czy hantle.

Stosowana czcionka jest raczej prosta, litery są raczej szczupłe i zgrabne, raczej niezbyt zaokrąglone. Stosowanie takich czcionek, ma za zadanie nawiązać do wysportowanej sylwetki. Często litery wkomponowywane są w motyw, w celu zwiększenia spójności w wizerunku logo.

Kolory w logo klubu fitness odznaczają się dużą różnorodnością, ale pozostają w konwencji stosowania 1-2 kolorów. Często sięga się do kolorów energetycznych, żywych, które przyciągają uwagę i kojarzą się z aktywnością jak np. pomarańczowy czy czerwony. Kluby fitness, które próbują aspirować do bardziej zamożnych klientów stawiając na ekskluzywność i elegancję w swoim logo, posługując się kolorem czarnym i fioletowym. Warto uważać jednak uważać z eksperymentowaniem z kolorami w logo. Nadmierne zastosowanie np. koloru różowego może sprawić, że ciężko będzie pozyskać męską klientelę.

5 kroków, by zaprojektować swoje logo

Zlecenie projektowania logo można sprowadzić do 5 kroków:

 1. Zdefiniuj swój biznes

Tak jak pisałam wcześniej, rozpoczynając współpracę nad logo bardzo ważne jest przekazanie grafikowi informacji na temat Twojego klubu fitness. Im rzetelnej i pełniej przedstawisz swoją działalność, tym lepiej grafik pozna Twój klub i będzie mógł stworzyć unikalny projekt logo, dopasowany do Twojej firmy, Twojej wizji i strategii.

2. Znajdź właściwego wykonawcę

Zazwyczaj wybierając grafika próbujemy znaleźć kompromis między jakością a ceną. Możliwości na rynku jest wiele, możesz znaleźć grafika czy studio graficzne z polecenia lub na własną rękę. Jeśli nie masz możliwości współpracy ze sprawdzonym grafikiem, będziesz zmuszony rozejrzeć się za podwykonawcą na rynku.

Możesz skorzystać z portali umożliwiających Ci umieszczenie swojego zlecenia, wówczas to graficy znajdą Ciebie i będą składać Ci swoją ofertę. Pamiętaj jednak, że warto poświęcić chwilę na wyselekcjonowanie tego właściwego grafika i niekoniecznie najniższa cena usługi jest tym najwłaściwszym kryterium.

Inną możliwością jest zaprojektowanie swojego logo poprzez konkurs, w którym uczestniczy wielu grafików, a Ty wybierasz nie tyle wykonawcę ile projekt logo, który najbardziej Ci odpowiada. Dotychczas z tej możliwości korzystały jedynie duże firmy, ze względu na przygotowywanie regulaminu i czasochłonność realizacji takiego przedsięwzięcia. Teraz jednak są już portale umożliwiające nawet małym firmom czy tym dopiero powstającym na realizację konkursu online po przystępnej cenie.

[-------] 

3. Przygotuj umowę o wykonanie logo i przekazania praw autorskich

Przed przystąpieniem do rzeczywistej współpracy warto zadbać o kwestie prawne i formalności. Możesz skorzystać ze wzoru umowy, którą zaproponuje Ci grafik. Warto jednak zweryfikować podstawowe elementy w umowie takie jak: przedmiot wykonania, termin, budżet, rodzaj przekazywanych plików czy kwestie poprawek. Bardzo ważną kwestią jest zdefiniowanie majątkowych praw autorskich wraz z polami eksploatacji, możliwości przeróbek i modyfikacji otrzymanego projektu (czyli określenia kwestii praw zależnych) oraz termin obowiązywania tychże praw. Jak w każdej umowie, diabeł tkwi w szczegółach a przecież otrzymując logo chcemy móc z niego w pełni korzystać i nie bać się, że łamiemy prawo.

4. Współpracuj z grafikiem

Pamiętaj, że współpraca z grafikiem nie sprowadza się jedynie do złożenia zlecenia i odbiorze końcowych plików. Gdy powstaną już pierwsze projekty, grafik poprosi Cię o opinię, będzie chciał wiedzieć czy przekonuje Cię obrany przez niego kierunek. Im bardziej zaangażujesz się we współpracę, tym bardziej prawdopodobne, że będziesz zadowolony z otrzymanego projektu logo.

5. Zakończ współpracę

Praca nad logo została zakończona, a więc co dalej? Teraz musisz jedynie odebrać końcowy projekt, przekazać wynagrodzenie wykonawcy i cieszyć się swoim nowym logo! Jesteś gotowy, by rozpocząć dalsze działania nad kreacją spójnego wizerunek klubu fitness!
 

Katarzyna Kandefer,Zaprojektujmnie.pl - projektowanie logo poprzez konkurs