fit.pl mobile logo

Dieta dla oczu

Warto więc wiedzieć, co służy naszym oczom i wprowadzić odpowiednie zmiany w jadłospisie
To co jemy, ma bardzo duży wpływ na stan naszego wzroku. Więcej nawet – zła dieta może doprowadzić do poważnych chorób oczu. Warto więc wiedzieć, co służy naszym oczom i wprowadzić odpowiednie zmiany w naszym jadłospisie.

Naukowcy z amerykańskiego Tufts University stwierdzili, że menu, które zawiera mniej oczyszczonych węglowodanów, senior-lady-eatingwystępujących m.in. w słodyczach, białym chlebie i niełuskanym ryżu, wpływa korzystnie na nasz wzrok i zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej tzn. AMD. Jest to przewlekła i postępująca choroba oczu, która w wyniku uszkodzenia i degeneracji siatkówki (plamki żółtej), odpowiadającej za ostrość widzenia, prowadzi do częściowej utraty widzenia, a w konsekwencji do ślepoty.

Zapadają na nią najczęściej osoby po 65. roku życia. To uciążliwe w codziennym życiu schorzenie – nie pozwala np. czytać, prowadzić samochodu. Pacjenci mają problemy z rozpoznawaniem twarzy innych ludzi.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Tufts University, mężczyźni i kobiety po 55. roku życia, których dieta miała najwyższy indeks glikemiczny, byli o 17% bardziej narażeni na postęp AMD niż grupa spożywająca produkty o niskim indeksie. Badania objęły 4757 osób w wieku od 55 do 80 lat. Na szczęście przed tą chorobą można się obronić. Podstawa jest dieta bogata w warzywa i owoce. Odpowiednie menu i ruch na świeżym powietrzu może chronić nasze oczy.

Dodatkowo, pamiętajmy o wzmocnieniu organizmu preparatami witaminowymi, selenem i cynkiem, które mają działanie ochronne. Jak ważna jest właściwa dieta, świadczy przykład Japonii – gdy po II wojnie światowej tradycyjny zdrowy sposób odżywiania zastąpiły tam amerykańskie fast foody, zachorowalność na AMD znacznie wzrosła.

Indeks glikemiczny – to wielkość, która określa, jak szybko węglowodany są przekształcane w prosty cukier – glukozę. Pokarm o wysokim indeksie glikemicznym powoduje szybki wzrost i szybki spadek poziomu glukozy we krwi – takie właściwości mają na przykład białe pieczywo, słodycze, chipsy czy łuskany ryż. Natomiast niełuskany ryż oraz makaron czy chleb z pełnego ziarna to przykłady pokarmów o niskim indeksie glikemicznym.
Oto przykładowa dieta poprawiająca wzrok, którą stosuje się nie więcej niż 2 razy w ciągu tygodnia.
Śniadanie
Omlet z groszkiem i czerwoną papryką, do tego grahamka. Do picia kawa z mlekiem, herbata albo sok lub sałatka z moreli (brzoskwiń) i orzechów z twarożkiem, chleb pełnoziarnisty. Sok warzywny lub herbata.

II śniadanie
Sok marchwiowy, jogurt naturalny z garścią orzechów albo sok marchwiowo-owocowy i kanapka z chudą wędliną, sałatą, pomidorem i papryką.

Obiad
Pierś z kurczaka w sosie pomidorowym albo potrawka z kurczaka z ziemniakami, do tego surówka z marchwi i jabłka z rodzynkami; sok owocowy lub woda.

Podwieczorek
Brzoskwinia lub kilka herbatników i herbata lub pomarańcza.

Kolacja
Zupa marchwiowa (uduszona marchew z cebulą i oliwą) z ryżem albo zupa brokułowo-kalafiorowa.

AMD w liczbach
Występuje u 8,8% populacji, częściej u kobiet, a jej częstość wzrasta z wiekiem i po 75. roku życia dotyczy już prawie 28% ludzi. Na całym świecie liczba chorych sięga 50 mln. W związku ze starzeniem się społeczeństwa, problem AMD narasta, a schorzeniem zagrożonych jest ok. 10% osób po 45. roku życia. W Polsce dotkniętych AMD jest ok. 20 tys. starszych ludzi.
www.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl