fit.pl mobile logo

Badanie AMH odpowiedzią na pytanie o płodność kobiety

Niepowodzenia w staraniu się o naturalne poczęcie dziecka mogą mieć wiele różnych przyczyn. Można to sprawdzić poprzez badanie poziomu hormonu AMH. Wynik wskaże, jaki poziom płodności występuje u pacjentki i pomoże dobrać właściwe leczenie.

Hormon AMH

Pod pojęciem hormonu AMH należy rozumieć hormon anty-müllerowski. Występuje on zarówno u kobiet - w jajnikach i produkowany jest w pęcherzykach pierwotnych, jak i u mężczyzn, w jądrach. Dla kobiet hormon ten ma szczególne znaczenie, ponieważ pozwala na ocenę stanu rezerwy jajnikowej, a tym samym na ocenę płodności.

Hormon AMH ma najwyższe stężenie w komórkach warstwy ziarnistej pęcherzyków preantralnych i antralnych. Pełni istotną funkcję we wzroście tych pęcherzyków, poprzez stymulację przez FSH. Może również hamować wzrost i rozwój pozostałych pęcherzyków pierwotnych. Zapewnia równocześnie prawidłową selekcję pęcherzyka dominującego, z którego zostanie uwolniona komórka jajowa, zdolna do zapłodnienia.

Wraz z wiekiem zmniejsza się rezerwa jajnikowa, a wraz z nią poziom hormonu AMH we krwi. Jeśli kobieta robi regularnie badanie AMH, może przewidzieć wraz z lekarzem ginekologiem wyczerpanie rezerwy jajnikowej oraz menopauzę.

Badanie AMH

Przy ocenie płodności u kobiet stosowane jest badanie mające na celu oznaczenie poziomu hormonu AMH we krwi. Wynik wskazuje, jaką rezerwę jajnikową posiada pacjentka i jakie ma szanse na własne potomstwo. Wynik badania AMH umożliwiają wskazanie momentu, kiedy kobieta jest jeszcze zdolna do zapłodnienia, także za pomocą metody in vitro. Badanie wskazuje również na moment wkroczenia kobiety w fazę menopauzalną.

Kiedy wykonywać badanie?

Nie ma znaczenia, kiedy kobieta przystąpi do badania krwi pod kątem zawartości AMH. Może być ono dokonane w dowolnej fazie cyklu z uwagi na fakt, że ilość hormonu utrzymuje się na w miarę stałym poziomie. Przyjmowane leki hormonalne i antykoncepcyjne nie mają wpływu na wynik.

Badanie AMH jest często obowiązkowe dla kobiet chcących uczestniczyć w programach zapłodnienia in vitro. Niski poziom tego hormonu jest wskazaniem do zapłodnienia pozaustrojowego. Wykonanie badania zalecane będzie również dla kobiet, których matki wcześnie zaczęły miesiączkować i tym samym wcześnie zaczęły menopauzę.

Wyniki badania AMH i dobór leczenia

Ilość hormonu AMH we krwi pacjentki zmniejsza się wraz z wiekiem, podobnie jak jej rezerwa jajnikowa. Najwyższe stężenie hormon AMH osiąga w organizmie kobiety w wieku około 25 lat i przez jakiś czas utrzymuje się na takim samym poziomie, a następnie obniża się do okresu menopauzalnego.

Wyniki badania AMH interpretuje się w następujący sposób:

  • w granicach 1,0 - 3,0 ng/ml - to prawidłowy wynik, który uzyskuje się u kobiety znajdującej się w okresie rozrodczym,
  • nie wyższy niż 1,4 ng/ml - oznacza niski poziom rezerwy jajnikowej i uzyskiwany jest zwykle przez kobiety w okresie około menopauzalnym,
  • powyżej 3,5 ng/ml - oznacza wysoki poziom rezerwy jajnikowej i może być uzyskany u kobiet chorujących na zespół policystycznych jajników (PCO).

Jeśli wynik badania jest niski, może oznaczać wystąpienie u pacjentki okresu menopauzalnego, przedwczesną niewydolność jajników oraz zmniejszać szanse na zapłodnienie metodą in vitro. Z kolei podwyższone stężenie AMH może sugerować patologiczne wytwarzanie hormonu przez zbyt dużą ilość pęcherzyków, co występuje w przypadku zespołu PCO.

W razie uzyskania negatywnych wyników badania AMH we krwi, czyli zdiagnozowania niskiej rezerwy jajnikowej u kobiety, lekarz może zastosować odpowiednie leczenie farmakologiczne dla poprawy płodności pacjentki.

Badanie AMH wykonywane jest wyłącznie w specjalistycznych ośrodkach leczenia niepłodności, z uwagi na fakt, że wymaga ono wykorzystania profesjonalnego sprzętu i specjalnych oznaczeń. W Polsce nie jest ono refundowane przez NFZ.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl