fit.pl mobile logo

Test genetyczny pomaga w leczeniu raka

Naukowcy Londyńskiego Cancer Research Institute opracowali test genetyczny, który pozwala określić, w jakim stopniu chemioterapia będzie skuteczna u pacjenta chorego na raka. Wyniki badań opublikowano w The Lancet Oncology
Badania rozpoczęto od przetestowania 829 genów komórek raka piersi. Ostatecznie, obszar poszukiwań zawężono do 6 genów, które wytypowano jako te, które miały wpływ na działanie leków w terapii nowotworowej, a ich brak lub wadliwe działanie uniemożliwiały skuteczną terapię. Uczeni wykazali, że wszystkie te geny można wykorzystać w przewidywaniu skuteczności działania leku o nazwie paclitaxel, stosowanego u pacjentów w terapii. Badacze przypuszczają, że wyniki badań opublikowane ostatnio w czasopismie The Lancet Oncology, mogą być powtórzone i zastosowane dla wielu innych rodzajów nowotworów oraz terapii.

DNAMiędzynarodowy projekt, w który zaangażowani są naukowcy z Londyńskiego Cancer Research Institute, otwiera możliwość celowanej terapii raka piersi, a więc stosowanie jej u tych pacjentów, którzy najbardziej skorzystają z leczenia.

Aby dowiedzieć się, które geny miały wpływ na działanie leków i mogły blokować ich funkcje, naukowcy w laboratorium „usuwali” z komórek rakowych poszczególne geny, wyłączając w ten sposób ich działanie i sprawdzając skutki.

Każdego roku w Wielkiej Brytanii diagnozowanych jest ok. 45 500 kobiet z rakiem piersi; szacuje się, że 15% z nich zostanie przepisana kuracja lekiem o nazwie paclitaxel. Naukowcy uważają, że u około połowy z tych pacjentek terapia nie przyniesie efektu, właśnie z powodu genów. Kierownik badań, Dr Charles Swanton stwierdził, iż jednym z największych wyzwań w leczeniu raka jest określenie, którzy pacjenci odniosą korzyść z leczenia określonymi lekami. Niektóre z nich są toksyczne i powodują wiele skutków ubocznych.

W najbliższym czasie przeprowadzane będą dalsze badania, które mają na celu sprawdzić, czy można stworzyć prosty test diagnostyczny pozwalający lekarzowi prowadzącemu pacjenta na uzyskanie informacji, czy przepisać konkretny lek, czy też nie.

-Genetyka, która jako jedna z nauk biologicznych rozwija się w zdumiewającym tempie, przynosi coraz to nowe odkrycia dotyczące diagnozowania oraz leczenia raka - mówi Marcin Jaworek, prezes laboratorium testDNA.
Jego zdaniem „ostatnie doniesienia naukowców dają ogromną nadzieję wielu pacjentom chorującym na nowotwory złośliwe, których czeka uciążliwa i często nieprzyjemna terapia”.

www.fit.pl