fit.pl mobile logo

Zahartuj się

Zamiast zmagać się z grypą i anginą, lepiej odpowiednio wcześniej przygotować swój organizm do zmieniających się warunków atmosferycznych, czyli po prostu zahartować swoje ciało. Jeśli regularnie będziesz stosował kilka prostych zabiegów, niestraszne będą dla ciebie jesienne i zimowe dni
Hartowanie to termin zapożyczony z hutnictwa. Hartuje się np. stal – rozgrzany do białości metal zanurza się kilkakrotnie w zimnej wodzie, co zwiększa wytrzymałość i elastyczność stali. Podobnie jest z ludzkim organizmem - krótkotrwałe ochłodzenie ciała zwiększa jego wytrzymałość i pobudza układ odpornościowy do działania. Codzienne, krótkie hartowanie sprawi, że organizm uczy się szybko nauczy się reagować na zmieniającą się temperaturę i obecność drobnoustrojów. Mówiąc obrazowo, to taka naturalna szczepionka.

Jak się hartować

Właściwości hartujące ma na przykład zimna woda. Powiedzonko „zimna woda, zdrowia doda” nie wzięło się przecież z powietrza. Jest co najmniej kilka sposobów w na jej wykorzystanie.

Jednym z nich jest dreptanie w wodzie. Ten sposób można zastosować w domu. Wystarczy napełnić wannę lub dużą miskę zimną wodą tak by sięgała połowy łydek; następnie wejść do wody i deptać, podnosząc stopy powyżej lustra wody. I podobnie jak w przypadku spacerów po trawie, najpierw trzeba zacząć od jednej minuty i stopniowo wydłużać ten czas do pięciu. Po wszystkim założyć ciepłe skarpetki i rozgrzać stopy, np. biegając po pokoju.

Świetny jest też zimny prysznic. - na zakończenie porannego lub wieczornego prysznica polej się zimną wodą, wytrzymaj kilka sekund, a następnie energicznie wytrzyj ciało szorstkim ręcznikiem i ubierz się

Jeśli zimny prysznic cię przeraża możesz zastosować nacieranie - namocz ręcznik w zimnej wodzie, wykręć go i nacieraj nim energicznie całe ciało od nóg w kierunku serca. Taki zabieg powinien trwać około minuty - pobudza krążenie, a przy okazji ujędrnia skórę.

Innym sposobem na hartowanie jest chodzenie na bosaka. Ten sposób można stosować w domu, ale także na zewnątrz i to nawet wtedy, jeśli na zewnątrz jest mróz i śnieg

W domu: chodzi o to, by po prostu chodzić boso przy każdej możliwej okazji. Najpierw po kilka minut, a później stopniowo coraz dłużej. Warto jednak uważać, by nie siedzieć zbyt długo w miejscu z gołymi stopami, bo zamiast się zahartować, można nabawić się kataru. Aby się zahartować, trzeba chodzić na bosaka aż do momentu, w którym poczujesz napływające do nóg przyjemne ciepło. To nie tylko wzmacnia odporność ale także pobudza krążenie co z pewnością uszczęśliwi osoby uskarżające się na zimne stopy.

morsy2Na trawie: to wbrew pozorom nie tylko letni sposób hartowania organizmu po trawie, piasku czy kamieniach można chodzić nawet wtedy, gdy na zewnątrz jest ledwie kilka stopni ciepła. Zmarznięte stopy szybko rozgrzeją się podczas chodzenia. Żeby organizm nie doznał szoku, najpierw warto zacząć od krótkich, na przykład minutowych seansów, by później stopniowo wydłużać czas chodzenia na bosaka do 5-10 minut. Ważne: po takim seansie natychmiast włóż ciepłe i suche skarpetki, żeby nie nabawić się przeziębienia.

Na szronie i śniegu: to hartowanie dla „twardzieli”, ale wbrew pozorom nie jest takie straszne. Zimny szron lub śnieg niemal „pali” wtedy nasze stopy ale to tylko znak, że polepszyło się krążenie i ukrwienie stóp. Takie zabiegi można jednak stosować dopiero wtedy, gdy przyzwyczaimy nasze stopy do zimna np. w domu. Przed tą kuracją najpierw należy rozgrzać stopy (np. podskakując), a potem biegać po śniegu przez minutę lub dwie by na końcu założyć ciepłe skarpetki i buty.

Jeśli powyższe sposoby cię przerażają, to nic straconego. Jest jeszcze chłodne powietrze, które również cię zahartuje. Jak to zrobić? Można np. chodzić po domu w lekkim ubraniu, w samej bieliźnie lub na golasa; dla rozgrzewki wykonując energiczne ruchy (np. wymachy ramion, skłony, i przysiady). Zasada stosowanie jest znów taka sama – zaczynamy od kilkuminutowych sesji; by później wydłużać czas. Podczas gimnastyki otwórz okno przed ćwiczeniami dobrze wywietrz mieszkanie.

Kilka generalnych zasad:

- Zabiegi hartujące możesz stosować codziennie. Trwały efekt osiągniesz, uprawiając hartujące ćwiczenia przez dłuższy czas, najlepiej przez cały okres jesieni i zimy. Dlatego zacznij kurację już teraz.

- Hartuj się powoli i stopniowo. Dawki chłodu stosuj tak, by się nie rozchorować. Najpierw po kilkanaście sekund, a później stopniowo coraz więcej. Nie chodzi o to, by się przeziębić ale zahartować. Jeśli zrobi cię się zbyt zimno – rozgrzej się za pomocą gimnastyki lub rozcierania.

www.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl