Jak poprowadzic lekcję nauki pływania?
fit.pl
2010-03-17 00:00
Udostępnij
Metodyka nauczania pływania
- 15 uczestników na 1 instruktora pływania może przypadać
- wskazana głębokość do nauki pływania do 70cm (najlepiej do piersi)

Pierwsze zajęcia na pływalni:
1) natrysk,
2) gry i zabawy w grupie, indywidualnie (chodzenie, zanurzanie głowy, zmiana kierunku itd.), przybory - deska, piłeczki do ćw. wydechu, proste skoki do wody, wdechy i wydechy do wody, zanurzanie, wyciąganie z dna przedmiotu (otwieranie oczu pod wodą), próby przepłynięcia pod przyborem, nad przyborem
3) ćw. wypornościowe (meduza, korek, leżenia z deską i bez, odbicia od dna, brzegu-poślizgi na grzbiecie i piersi), zmiany położenia w poślizgu.
4) wdechy i wydechy do wody

Ćwiczenia metodyczne:
1) ćw. do grzbietu i kraula - objaśnienie pracy nóg, przy ścianie z przyborem, elementarna praca ramion-kraul, praca rak z deską między nogami, próba przepłynięcia (kraul) bez koordynacji wdechu.
2)ćw. do klasyka- ćw. na lądzie (głównie praca nóg), ćw. w wodzie przy brzegu, ćw. w wodzie z deską, przy ścianie na piersi, leżąc na brzegu ramiona w wodzie-nauka pracy ramion, z współćwiczącym w wodzie, próby koordynacji pracy ramion i nóg, nauczanie przy brzegu pracy ramion z koordynacją wdechu i wydechu.
3) przejście z płytkiej pływalni na głębszą - próby przepłynięcia.
4) proste skoki na wodę głęboką z próbą przepłynięcia.

METODYKA NAUCZANIA DZIECI I MŁODZIEŻY:
1) CELE PEDAGOGICZNE PROCESU NAUCZANIA:
a)bezpieczne przebywanie nad wodą - poznanie zasad zachowania, opanowanie sposobów otrzymywania się na powierzchni wody (leżenia na plecach, pływanie elementarne), opanowanie technik samoratownictwa w sytuacjach zmęczenia, przykurczu, zachłyśnięcia, opanowanie pływania użytkowego (skok, pływanie w ubraniu)
b) zachowanie zdrowia - opanowanie umiejętności
c) utrzymywanie, doskonalenie kondycji fizycznej (opanowanie sportowych technik- kraul, grzbiet, żaba)
d) higieniczny tryb życia-wytwarzanie nawyków higienicznych
e) przygotowanie do wypoczynku nad wodą
f) poprawa i kompensacja wad rozwojowych-poznanie wad i ich przyczyn, opanowanie sposobów autokorekcji, symetryczne i asymetryczne pływanie korekcyjne,
g) wyczynowe uprawianie pływania sportowego - opanowanie 4 technik, startów i nawrotów, poznanie przepisów, wdrożenie do współzawodnictwa i rywalizacji, wykształcenie podstaw związanych z dążeniem do mistrzostwa sportowego,
h) poznanie środowiska wodnego-podstawowe prawa hydrofizyki, opanowanie ratownictwa i pływania ze sprzętem ABC,
i) nawiązywanie i rozwój kontaktów społecznych,
j) udzielenie pomocy tonącemu

[-------]

2) ETAPY NAUCZANIA:
-etap I-nauczanie wstępne – ćw. oddechowe, wypornościowe,
-etap II -nauczanie i doskonalenie pływania sportowego,
-etap III-trening i specjalizacja.
I etap:
Podstawowy cel: stwarzanie odpowiednich warunków do opanowania pływania, czas 3-10 miesiące, Ilość lekcji w tygodniu: 2-3 (w całym etapie 30-50), Czas lekcji: 30-45 minut
Sprawdzian: test 6 ćwiczeń - poślizg na piersiach i grzbiecie, skok na nogi z wysokości 1m, wślizg ze stania na głowę, wyciągnięcie przedmiotu z dna z głębokości 2m, przepłynięcie 12 lub 25m.
II etap
Podstawowy cel: nauczenie, doskonalenie technik sportowych, starty i nawroty, Czas -2 lata, Ilość lekcji w tyg: 3-5, Czas lekcji: 45-60min, Sprawdzian -w połowie etapu stworzyć warunki do zdobycia karty pływackiej

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PŁYWACKICH:
1) technika ruchu –pozycja ciała, zwiększenie długości kroku pływackiego, czucie wody, koordynacja.
2)Kondycja pływacka - wytrzymałość, szybkość, siła, gibkość.
3) zastosowanie nabytych umiejętności pływackich

METODY NAUCZANIA:
-syntetyczna(całościowa)
-analityczna(częściowa)
-kompleksowa(mieszana)

www.fit.pl