fit.pl mobile logo


Suplementy dla niećwiczących - konieczność czy nadgorliwość?

Suplementy diety, np. batony białkowe, batony energetyczne i odżywki białkowe możemy wykorzystać w codziennym życiu, nawet wtedy, gdy nie jesteśmy entuzjastami sportu, ale zależy nam na zdrowiu i szczupłej sylwetce
Większość dietetyków zgodnym chórem zaleca regularne spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia z zachowaniem w miarę możliwości 2-3 godzinnych przerw.
Taki przykładowy jadłospis mógłby wyglądać tak:
  • 8:00 I śniadanie
  • 11:00 II śniadanie
  • 14:00 obiad
  • 17:00 podwieczorek
  • 19:00 kolacja

Niestety często się zdarza, że nie zjadamy w ciągu dnia nawet 3 posiłków, a to z braku czasu, a to bo się odchudzamy, ale bez względu na powód, brak regularnych posiłków niesie ze sobą wiele negatywnych konsekwencji. Przede wszystkim rozregulowanie metabolizmu, co w większości przypadków objawia się w postaci nadmiernego odkładania tkanki tłuszczowej. Bardzo często nie dostarczanie pożywienia w ciągu dnia skutkuje tak zwanym „wieczornym atakiem na lodówkę”. Dochodzi wówczas do pełnego spustoszenia półek lodówki, przez co do naszego żołądka wpada prawie tyle kalorii, ile powinniśmy dostarczyć w 3-4 regularnych posiłkach w ciągu całego dnia. W takiej sytuacji, nasz organizm dostaje sygnał, że nastały czasu „głodówki” i trzeba zacząć magazynować, czyli odłożyć w postaci zapasowej tkanki tłuszczowej.

Jeszcze inną, często spotykaną praktyką jest zastępowanie pełnowartościowych posiłków, przekąskami o znikomej wartości odżywczej np. słodki batonik, chipsy, zupka chińska, hot-dog itp. Czy nie ma innego wyjścia z tej sytuacji niż wpychanie w siebie tzw. junk food (z ang. jedzenie śmieć)?

I tutaj z pomocą przychodzą nam suplementy diety, czyli dodatki do naszego codziennego menu. Do suplementów spożywczych należą między innymi: witaminy, minerały, błonnik, napoje izotoniczne, odżywki (białkowe, węglowodanowe) czy kompleksy witaminowo-mineralne. Zazwyczaj występują w postaci tabletek, kapsułek, proszków instant, żeli czy gotowych batonów (np. baton białkowy lub energetyczny). Na szczególną uwagę zasługują takie produkty, jak: baton białkowy, baton energetyczny i odżywka białkowa. Jak możemy wykorzystać owe suplementy w naszym codziennym życiu, zakładając, że nie jesteśmy entuzjastami sportu ale zależy nam na zdrowiu i szczupłej sylwetce?


Jakie suplementy, kiedy i dla kogo?

Generalnie rzecz biorąc, witaminy i minerały zaleca się w czasie ich niedoboru w naszym organizmie lub dla osób w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego (ciężka praca fizyczna, intensywne uprawianie sportu). Suplementację witamin i minerałów należy skonsultować z lekarzem czy dietetykiem, ewentualnie wykonać badanie stwierdzające ewentualne niedobory w naszym organizmie. Przyjmując witaminy powinniśmy w szczególności uważać na te rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K. Ich przedawkowanie może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Jeśli to tylko możliwe źródłem witamin i minerałów powinny być warzywa i owoce, nabiał, produkty pełnoziarniste, a dopiero w drugiej kolejności witaminy syntetyczne, które nie są w stanie w pełni zastąpić naturalnych.

suplementy2Kebab czy baton białkowy?

Wstajemy rano, za 20 minut wychodzimy do pracy, śniadania raczej już nie zjemy, w biurze czeka nas szybka kawa i coś słodkiego z automatu stojącego na korytarzu. Wymarzony poranek dla naszego żołądka. Ale wyobraźmy sobie sytuację, że mamy w domu odżywkę białkową (tak, dokładnie taką dla „sportowców”) a mleko i banana w lodówce. Mając tak niewiele jesteśmy w stanie wyczarować w kilka chwil pełnowartościowy koktajl, który zastąpi nam śniadanie o wiele lepiej niż kawa i wafelek. Potrzebujemy: blender (mikser z pojemnikiem), mleko (od 0,5% do 3,2% tłuszczu - kwestia gustu), porcję odżywki (ok. 30 gram) i banana. Wszystkie te składniki miksujemy ze sobą, w następującej kolejności: wlewamy mleko 2% (około 250ml), wsypujemy odżywkę (ok. 30 gram) – miksujemy 10 sekund na najwyższych obrotach, po czym dodajemy pokrojonego na kawałki banana (wrzucamy po kawałku). W zależności od wielkości banana (nasz ma 200 gram) dostarczamy w takim koktajlu około 37 gram białka (w tym 30 gram pełnowartościowego białka serwatkowego), 60 gram węglowodanów, niewielkie ilości tłuszczu (ok. 7 gram tłuszczu), 440 kcal, oraz witaminy i minerały. Czyli mamy w ten sposób smaczny, pełnowartościowy substytut śniadania w 5 minut (gramaturę poszczególnych składników dobieramy indywidualnie w zależności od potrzeb żywieniowych).

Jeśli jednak nie mamy możliwości przygotowania sobie takiego posiłku w ciągu dnia, z pomocą przychodzą batony białkowe. Taki baton dostarcza (w zależności od producenta) około 25 gram pełnowartościowego białka, 10 gram tłuszczów, 20 gram węglowodanów oraz zestaw witamin i minerałów. Taki MRP (meal replacement – posiłek zastępczy) można śmiało polecić osobom, które mają bardzo mało czasu na przygotowywanie posiłków lub nie mają takiej możliwości. Jeśli mamy dylemat czy wybrać specjał typu fastfood albo baton białkowy to mam nadzieję, że przekonałem was, jaki wybór pod względem wartości odżywczych będzie słuszny.


Tomasz Walczak
www.bodysoul.pl

www.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl