fit.pl mobile logo

Dieta orientalna

Dieta orientalna

Ryż, owoce, jarzyny i szczypta azjatyckiej filozofii. d.orientalna

Dania białkowe (ryby, owoce morza, mięso, soja, jaja i chudy nabiał) powinny być jedzone codziennie, najlepiej koło południa, w połączeniu z jarzynami i soczystymi owocami (jabłka, kiwi, cytrusy, truskawki, maliny).

Dania węglowodanowe (ryż, makaron, chleb i słodkie owoce - banany, suszone figi, rodzynki) należy również spożywać codziennie, ale wieczorem, nigdy razem z białkami.

Trzecią grupą są produkty neutralne, które można jeść i z białkami, i z węglowodanami: jarzyny, oleje, masło, orzechy, grzyby, produkty pełnomleczne i przyprawy.

Twórcy tej diety połączyli założenia amerykańskiego lekarza Haya z tradycyjną dalekowschodnią filozofią Yin-Yang. Yin i Yang obecne są w każdej żywej istocie i w każdej rzeczy (także w jedzeniu), a ideałem jest równowaga między nimi. Yang symbolizuje pierwiastek męski, słońce, lewą półkulę mózgową odpowiedzialną za myślenie logiczno-abstrakcyjne; Yang to odwaga, koncentracja, wytrzymałość. Yang potrzebujemy rano i w południe, abyśmy mieli siły do całodziennej pracy. Yin - pierwiastek żeński - to dusza, księżyc, spokój, prawa półkula mózgowa kierująca intuicją ,fantazją. Yin przydatny jest wieczorem, kiedy ciało i dusza łakną regenerującego siły odpoczynku.

Dieta orientalna podobno już po kilku dniach daje efekty: waga spada, mija zmęczenie, ustępuje podatność na grypę i przeziębienie, przechodzą bóle głowy i zły nastrój. Stosuj±c dietę orientalną można schudnąć około 2-3 kg w ciągu tygodnia (im wyższy ciężar wyjściowy, tym większy spadek wagi) i wspaniale zregenerować siły - bez głodowania i bez liczenia kalorii. Podczas diety należy pić dziennie co najmniej 6 szklanek wody mineralnej, najlepiej niegazowanej. Do posiłków wolno popijać czerwone wytrawne wino oraz piwo w rozsądnych ilościach.

Warto mieć w spiżarni:
  • "serek" sojowy tofu (można zastąpić mięsem, np. wołowiną),
  • kiełki sojowe, a także każde inne kiełki, samodzielnie wyhodowane lub kupione,
  • świeży korzeń imbiru (imbir w proszku),
  • chińskie grzyby suszone (krajowe grzyby suszone, np. prawdziwki),
  • sos rybny (można użyć sosu sojowego),
  • sos chili (można zastąpić przyprawą w proszku chili zmieszaną z olejem),
  • olej sezamowy (można zastąpić zwykłym olejem, np. słonecznikowym lub rzepakowym niskoerukowym),
  • jasny sos sojowy (można zastąpić łatwiej dostępnym ciemnym sosem sojowym lub przyprawą w płynie Maggi),
  • ostrą paprykę chili w strąkach (można zastąpić przyprawą w proszku chili),
  • makaron sojowy (zwykły makaron cienki typu nitki).

Orientalne przyprawy można kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w większości dużych supermarketów. Oprócz smakowitej diety proponujemy trzy ćwiczenia tybetańskich mnichów, które trzeba powtarzać 12 razy dziennie. Ćwiczenia ujędrniają muskuły, stymulują przemianę materii, zmniejszają apetyt, uspokajają, a nawet ponoć hamują proces starzenia się organizmu.

ŚNIADANIA OWOCOWE:

Dzień zaczynamy od wypicia filiżanki świeżo zaparzonej herbaty - czarnej, zielonej lub jaśminowej. Następnie codziennie jemy owoce (oprócz bananów i fig, których nie wolno łączyć z innymi owocami), świeże lub mrożone, albo sok świeżo z nich wyciśnięty. Wolno zjeść tyle owoców, aby poczuć się sytym. Do wyboru, wedle gustu: jabłka, gruszki, śliwki, nektarynki, morele, pomarańcze, ananasy, kiwi, mango, maliny, jeżyny.

PRZEGRYZKI W CIĄGU CAŁEGO DNIA (wedle gustu i apetytu, do wyboru)

Rano i w południe: 1 małe jabłko, jedna gruszka, pół szklanki maślanki, pół szklanki niesłodzonego soku owocowego.
Po południu i wieczorem: garść rodzynek, 30g suszonych owoców, 1 nieduży banan.
Przez cały dzień: kawałek ogórka, mała kalarepka, kawałek selera naciowego, 20g dowolnych orzechów, filiżanka bulionu warzywnego, pól szklanki soku pomidorowego, pół szklanki kefiru, 200g owoców jagodowych.

OBIADY BIAŁKOWE

Ryba w folii z jarzynami
Składniki: filet z dorsz (150g), 1 łyżeczka soku cytrynowego, 1 łyżeczka sosu rybnego, 1 marchewka, 1 kalarepka, 100g kiełków sojowych, 4 chińskie grzybki suszone, 1 dymka, 1 łyżeczka oleju słonecznikowego, kawałek korzenia imbiru, kawałek strąka chili, 3 łyżki soku pomidorowego, łyżeczka octu.
Wykonanie: wymieszać sok cytrynowy i sos rybny, zalać filet i odstawić na pół godziny. Grzyby namoczyć. Rybę zawinąć w folię aluminiową i piec ok. 15 min. w temperaturze 225°C. Marchewkę, kalarepkę i namoczone grzyby pokroić w bardzo cienkie paseczki (tzw. julienne). Ugotować w lekko osolonej wodzie na półmiękko, odcedzić. Dymkę pokroić w małą kostkę, zeszklić na oleju, dodać sok pomidorowy, utarty imbir i rozdrobnione chili, chwilę razem gotować, następnie dodać ocet i zagotować. Podawać rybę posypaną jarzynami i polan± sosem.

Wołowina w jarzynach
Składniki: 125g wołowiny, kilka kropli oleju sezamowego, kawałek korzenia imbiru, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 2 dymki, 200g bakłażana lub cukini, dyni lub ugotowanej fasolki szparagowej, 1 łyżeczka sosu rybnego, pól szklanki bulionu warzywnego, sól, pieprz, świeża lub suszona bazylia.
Wykonanie: mięso pokroić w cienkie paski, posypać utartym imbirem i skropić olejem sezamowym, odstawić pod przykryciem na 5 minut. Olej rozgrzać na patelni, usmażyć mięso. Dodać pokrojoną cebulę i bakłażan, doprawić solą, pieprzem i sosem rybnym, zalać bulionem. Gotować pod przykryciem 10 min. na bardzo małym ogniu. Przed podaniem posypać bazylią.

Tofu z bazylią
Składniki: 250g tofu, łyżeczka posiekanej świeżej lub pół łyżeczki suszonej bazylii, 1 ząbek czosnku, 200g białej fasolki ( z puszki lub świeżej namoczonej przez noc i ugotowanej na półmiękko), 2 łyżki sosu rybnego, 2 łyżki oleju słonecznikowego, sól.
Wykonanie: olej rozgrzać na dużej patelni, czosnek posiekać lub rozgnieść i krótko podsmażyć, dodać fasolę, smażyć 3 minuty mieszając. Dodać tofu osączone z zalewy i pokrojone w kostkę, smażyć dalsze 2 minuty, doprawić sosem rybnym i solą. Dusić około 3 minuty. Przed podaniem posypać bazylią i zamieszać.

Sałatka tajska
Składniki: 150g mięsa z piersi kurczaka, 1 łyżeczka oleju sezamowego, 1łyżeczka oleju słonecznikowego, 1 dymka, 1 strąk chili, kilka liści zielonej sałaty, 1łyżka jasnego sosu sojowego, sól, pieprz, sok cytrynowy.
Wykonanie: mięso natrzeć dwoma rodzajami oleju, solą i pieprzem. Włożyć do małego garnka, podlać kilkoma łyżkami wody i dusić na małym ogniu do miękkości. Następnie mięso pokroić w cienkie paseczki. Dymkę i chili pokroić, dodać do mięsa, przyprawić sosem sojowym, sokiem cytrynowym i pieprzem. Serwować na liściach zielonej sałaty.

Cielęcina słodko - kwaśna
Składniki: 100g cielęciny, 1 łyżeczka jasnego sosu sojowego, kilka kropli oleju sezamowego, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 1 pomidor, 1 łyżeczka soku cytrynowego, 1 dymka, pół strąka zielonej papryki, 2 plastry ananasa świeżego lub z puszki, sól, pieprz.
Wykonanie: mięso pokroić w małą kostkę, skropić sosem sojowym, olejem sezamowym, posypać solą i pieprzem, odstawić na 10 min. Następnie obsmażyć na oleju na dużym ogniu, dodać pomidora (sparzonego wrzątkiem, obranego ze skórki i pokrojonego w drobną kostkę), sok cytrynowy i gotować razem 10 min. na małym ogniu. Dodać drobno pokrojoną dymkę i ananas, podgrzać.

KOLACJE WĘGLOWODANOWE

Jarzyny z pikantnym sosem
Składniki: 250g jarzyn do wyboru (kiełki bambusowe, fasolka szparagowa, bakłażany, cukinie, brokuły, kalafior, kalarepka, marchewka), 25g makaronu sojowego, 1 żółtko, sos rybny, olej słonecznikowy, pół ogórka, 4 łyżeczki sosu chili, 1 dymka, 1 ząbek czosnku.
Wykonanie: jarzyny pokroić na nieduże kawałki, ugotować na parze na półmiękko (w sitku ustawionym na garnku z wrzątkiem; marchewkę i fasolkę szparagową trzeba przedtem podgotować w osolonej wodzie). Żółtko wymieszać z łyżką sosu rybnego, w powstałym sosie maczać jarzyny i smażyć na bardzo gorącym oleju. Makaron zalać wrzątkiem i gotować na małym ogniu 10-15 min. Wymieszać składniki sosu: posiekaną dymkę, czosnek, sos chili i łyżkę sosu rybnego. Połowa sosu polać makaron. W pozostałym sosie maczać gorące jarzyny.

Ryż z jarzynami
Składniki: pół szklanki ryżu, 1 szklanka wody, strąk zielonej i strąk czerwonej papryki, 1 dymka, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 25g chińskich grzybów suszonych, 2 łyżki bulionu warzywnego, 2 łyżki jasnego sosu sojowego, szczypta bazylii.
Wykonanie: Ryż włożyć na gęste sitko, wypłukać zimną wodą. Włożyć do garnka, zalać wodą i zagotować. Następnie przykryć i zmniejszyć ogień. Po 14 minutach zamieszać, zdjąć z ognia i wystudzić. Grzyby namoczyć. Posiekana dymkę i drobno pokrojoną paprykę podsmażyć na niezbyt gorącym oleju, dodać odsączone grzyby pocięte w paski i ryż, zwiększyć ogień i krótko smażyć mieszając. Przyprawić bulionem, sosem sojowym i bazylią.

Curry jarzynowe
Składniki: 1 mały kalafior, 1 dymka, 1 strąk chili, kawałek imbiru, 1 łyżeczka przyprawy curry w proszku, 100g kwaśnej śmietanki, 1 łyżka oleju słonecznikowego, pół szklanki ryżu, 1 szklanka wody, sól, siekana natka, szczypta kminku.
Wykonanie: ryż zalać wodą, ugotować, wystudzić. Kalafior podzielić na małe różyczki. Dymkę i chili posiekać, usmażyć, dodać utarty imbir i kalafior. Przyprawić curry i kminkiem, dodać śmietankę i wymieszać. Dusić pod przykryciem na małym ogniu ok. 10 min. Przed podaniem posypać natką.

Soczewica ze szpinakiem
Składniki: 100g czerwonej soczewicy, szczypta szafranu (curry lub kurkumy), 1 dymka, pół szklanki bulionu warzywnego, kawałek imbiru, kawałek strąka chili, 200g szpinaku (mrożonego), 1 łyżeczka oleju, 100g kwaśnej śmietanki, sól.
Wykonanie: soczewicę gotować z szafranem i bulionem 15 min. na małym ogniu pod przykryciem. Posiekaną dymkę, chili i utarty imbir podsmażyć na niezbyt gorącym oleju. Dodać szpinak, przykryć i dusić do miękkości. Soczewicę odcedzić, dodać do szpinaku, posolić. Przed podaniem polać śmietanką.


www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Karolina Fit

Dobry trener to podstawa, polecam najlepszego - www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-
Anna Nowak Kowalska

..interesujące

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl