fit.pl mobile logo

Diety oczyszczające

Komu nie pomogły antybiotyki i inne leki, ten często szuka rady na swoje dolegliwości w gabinecie medycyny naturalnej. Tam najpierw zaleca się post albo dietę, która oczyści organizm.
 

oczyszczajace2

 oczyszczajace1

 oczyszczajace3









oczyszczajace4







oczyszczajace5









oczyszczajace6



To prawda, że wraz z żywnością trafiają do naszego przewodu pokarmowego metale ciężkie (np. kadm, ołów, rtęć), konserwanty, dodatki do żywności, resztki nawozów i pestycydy. Toksyny są również w wodzie i powietrzu. Część tych "śmieci" zostaje w tkankach i może być przyczyną chorób. Czy poszcząc lub stosując dietę oczyszczającą, można je usunąć? Czy postem można leczyć różne schorzenia? Te pytania wciąż wywołują wiele kontrowersji.

Naturaliści mówią tak
Zwolennicy głodówek uważają, że osoby jedzące mniej żyją dłużej i zwykle rzadziej chorują. Powołują się również na obserwacje ze świata zwierząt – chore osobniki zwykle zaszywają się w cichym zakątku i przez dzień lub dłużej nic nie jedzą. W ten sposób pobudzają swój układ odpornościowy do walki z infekcją. Wielkim orędownikiem leczenia dietą składającą się tylko z surówek był szwajcarski lekarz Max Burcher-Benner, który pod koniec XIX wieku założył w Zurychu słynne na cały świat sanatorium. Wiele osób rzeczywiście odzyskiwało tam zdrowie. Mówiono nawet, że w Zurychu dokonuje się operacji bez noża. Kinga Wiśniewska-Roszkowska (lekarka, zwolenniczka naturalnych metod walki z chorobami) w książce "Leczenie głodówką" porównuje post do... remontu starego budynku. Jej zdaniem organizm wydala w tym czasie zanieczyszczenia i ponieważ nie dostaje dostatecznej ilości składników odżywczych z zewnątrz, czerpie je z zapasów, np. z tkanki tłuszczowej, a nawet z rozkładu zwyrodniałych komórek. Autorka nie zaleca jednak długich głodówek i zdecydowanie odradza je tym, dla których byłyby one cierpieniem. Jej zdaniem bez opieki lekarskiej można pościć 1–3 dni, i to najlepiej podczas urlopu, a w każdym razie nie wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni, zestresowani i wykonujemy bardzo odpowiedzialną pracę.
Dietetycy zalecają ostrożność Stosowanie głodówek przez osoby, które na co dzień ograniczają mięso, tłuszcz i łakocie, a jedzą dużo warzyw, owoców, grubych kasz i przetworów z razowej mąki, nie ma większego sensu – mówi dr Bożena Rutkowska, dietetyk. Podkreśla, że przy racjonalnej diecie na ogół nie miewa się zaparć, bo w przewodzie pokarmowym jest dużo błonnika, ułatwiającego wydalanie niestrawionych resztek. Wraz z nimi usuwane są toksyny i cholesterol, a więc właściwie nie ma się z czego oczyszczać. Oczywiście dobrze odżywionej i zdrowej osobie jednodniowa głodówka raz w tygodniu nie zrobi szkody. Jeśli zatem ktoś taki chce pościć, może to robić bez obaw. Jednak gdy czujemy się osłabieni, mamy łamliwe paznokcie, wypadają nam włosy – nie ryzykujmy. Postąpimy dużo mądrzej, stosując raz lub dwa razy w tygodniu tradycyjny w naszej kulturze post, polegający na powstrzymaniu się jedynie od pokarmów mięsnych. Można sobie wyobrazić, że błonnik i antyoksydanty, w które obfitują warzywa, owoce i razowe przetwory zbożowe, przystąpią do ataku i rozprawią się z zatruwającymi nasz organizm toksynami. Niektóre schorzenia wręcz wykluczają prowadzenie głodówek lub stosowanie udziwnionych diet. Lekarze doradzają więc wszystkim chorym daleko posuniętą ostrożność. Pozostaje jeszcze problem tych osób, które zupełnie straciły instynkt samozachowawczy i na co dzień jedzą głównie żywność konserwowaną, zupy z torebek, pączki, chipsy, groszek i kukurydzę z puszek albo prowadzą kuchnię tłustą i ciężką. Ich organizm rzeczywiście może być zanieczyszczony toksynami. Jeśli taki delikwent czuje, że dieta oczyszczająca podziała na niego wstrząsowo i po jej zakończeniu nie wróci już do starych przyzwyczajeń kulinarnych, to niech z niej skorzysta. Osobom ze schorzeniami przewodu pokarmowego i ludziom starszym, którzy miewają dolegliwości po razowym pieczywie i niektórych warzywach, dietetycy proponują przeciery owocowe bez cukru, sałatę, gotowane warzywa korzeniowe i rozcieńczone soki. Podkreślają z naciskiem, że nie ma lepszej i przyjemniejszej metody oczyszczania organizmu niż racjonalna dieta.

W czasie stosowania diety oczyszczającej, np. sokowej, lub całkowitej głodówki częściej bierz prysznic, płucz usta i myj zęby, ponieważ ciało wydziela nieprzyjemne zapachy, Zrezygnuj z palenia papierosów, picia alkoholu, kawy i mocnej herbaty, Jeśli masz kłopoty z przewodem pokarmowym, chorujesz na kamicę żółciową, cukrzycę, dnę moczanową, nie decyduj się na głodówkę całkowitą ani na ubogokaloryczną dietę sokową, Dietę oczyszczającą, zwłaszcza restrykcyjną, najlepiej przeprowadzać w czasie wolnym od pracy. Nie powinna ona trwać dłużej niż 2–3 dni. Przez dłuższy okres możesz stosować dietę jarską, składającą się z różnorodnych produktów. Głodówek nie powinny stosować osoby, które mają mniej niż 18 lat.
Pięć diet oczyszczających
Owocowa lub warzywna
Czas stosowania: nie dłużej niż 3 dni.

W ciągu dnia jemy 1–1,5 kg różnorodnych świeżych owoców lub warzyw, dzieląc je na 6–8 posiłków. Można także pić świeże niesłodzone soki i niegazowaną wodę mineralną. Wykluczone są nasiona roślin strączkowych i kukurydza oraz konserwowane chemicznie warzywa w puszkach.

Indiańska czterodniowa

Pierwszy dzień: Jemy tylko owoce lub pijemy soki. Najbardziej polecane są brzoskwinie, melony, jagody, jabłka, wiśnie i gruszki.
Drugi dzień: Pijemy tylko herbatki ziołowe, np. z rumianku, mięty, pokrzywy, bratka, krwawnika. Napary powinny być niesłodzone lub z minimalną ilością cukru bądź miodu.
Trzeci dzień: Jemy tylko warzywa surowe (w dowolnej ilości), gotowane na parze lub w postaci zupy.
Czwarty dzień: Pijemy buliony z różnorodnych świeżych warzyw, w tym koniecznie z kalafiora, kapusty i pietruszki. Gotowy bulion można przyprawić odrobiną soli i natką pietruszki.

Jednodniowa sokowa

Pijemy w dowolnej ilości soki warzywne i owocowe niesłodzone, koniecznie świeże, wyciśnięte w domu. Wśród różnorodnych soków powinno się znaleźć po pół szklanki soku z buraków i kapusty. Równie dobre właściwości czyszczące mają soki z cytryn, selerów i jabłek. Na przemian z sokami można pić herbatki ziołowe z mniszka lekarskiego i pokrzywy, które pomagają oczyścić wątrobę i nerki.

Pszenna lub kaszowa

Dietetycy konwencjonalni uważają ją za najbezpieczniejszą, ponieważ zawiera sporo białka, węglowodanów, nawet trochę tłuszczu, składniki mineralne i niektóre witaminy. Jej mankamentem jest prawie całkowity brak witaminy C. Mimo to można ją stosować przez kilka, a nawet kilkanaście dni. Zwłaszcza jeśli wzbogacimy ją o porcję warzyw, owoców lub świeże soki. Codziennie gotujemy tyle pszenicy, ile chcemy zjeść. Ziarno jest twarde, a więc najlepiej wymoczyć je przez noc, a następnie gotować pod przykryciem na małym ogniu, biorąc 3 szklanki wody na szklankę pszenicy. Jemy 4–5 posiłków. Zamiast pszenicy można stosować kaszę gryczaną, płatki zbożowe lub pęczak. Aby wzmocnić efekt oczyszczania, oprócz warzyw i owoców można jeszcze zjeść kilka suszonych śliwek. Moczymy je przez noc, po czym rano zjadamy na czczo i wypijamy wodę, w której się moczyły. Wskazana jest też woda niegazowana.

Bananowa

Jest modyfikacją diety owocowo-warzywnej. Wymyślono ją specjalnie dla osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym. Podstawą diety są banany. Zjada się 3–4 w ciągu dnia. Na resztę posiłków możemy sobie przygotowywać pieczone lub gotowane jabłka, gotowaną marchew, buraczki, a nawet 1–2 ziemniaki w mundurkach. Ponieważ dieta jest uboga w białko, nie należy jej stosować dłużej niż kilka dni.

Barbara Wołczyńska
www.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl