fit.pl mobile logo

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Efekt jo-jo to naprzemienne zmieszanie i zwiększanie się masy ciała obserwowane zwykle u osób, które zbyt szybko chudną, a potem z dnia na dzień wracają do starych, niewłaściwych nawyków żywieniowych. Tego niekorzystnego zjawiska można uniknąć



Schemat prowadzący do efektu jo-jo jest bardzo prosty. Ograniczanie jedzenia i spadek masy ciała powodują obniżenie tempa metabolizm – w ten sposób organizm przystosowuje się do „niedostatku” pożywienia i niższej masy ciała. Jeśli stosujemy głodówkę lub zbyt restrykcyjne diety nasza masa ciała spada dość szybko. Niestety, konsekwencją przesadnego ograniczania ilości spożywanych pokarmów jest to, że oprócz tłuszczu tracimy również masę mięśniową, której zawartość w ciele istotnie wpływa na metabolizm. Generalnie im większy ubytek masy mięśniowej, tym bardziej obniża się metabolizm, a tym samym również zapotrzebowanie energetyczne. Jeśli w takiej sytuacji z dnia na dzień zaczniemy jeść normalne porcje pożywienia lub, co gorsza, zaczniemy się objadać, zbędę kilogramy wrócą bardzo szybko. Jak więc należy się odchudzać, by uzyskać trwały efekt?

Stosuj racjonalną dietę

Zapomnij o dietach cud, bo takie nie istnieją. Wystrzegaj się w szczególności diet monotonnych, bazujących na jednym lub paru produktach spożywczych, gdyż przy dłuższym stosowaniu mogą doprowadzić do poważnych niedoborów składników odżywczych. Aby dieta była dobrze zbilansowana, powodowała ubytek masy ciała i sprzyjała zdrowiu, muszą się w niej znaleźć warzywa, owoce, produkty bogate w białko (chudy nabiał, mięso, ryby, nasiona strączkowe), pełnoziarniste produkty zbożowe oraz w ograniczonej ilości tłuszcze pod postacią orzechów, nasion oraz olejów roślinnych.

Zmień swoje nawyki

Jeśli chcemy schudnąć ważniejsze od tego, by wytrwać na diecie jest to, aby zmienić nawyki, które przyczyniły się do tycia. Zrób listę swoich słabych punktów (np. podjadanie słodyczy, zbyt obfite kolacje, brak aktywności fizycznej) i zastanów się, co możesz zmienić i jak to osiągniesz (np. będę wybierać zdrowsze, mniej kaloryczne słodycze, jeść lżejsze kolacje i zacznę chodzić z psem na spacery).

Nie spiesz się

Decydując się na odchudzanie pamiętaj, że to proces, który wymaga czasu. Im szybciej chudniesz tym większe prawdopodobieństwo, że stracone kilogramy wrócą. Podczas odchudzania ubytek masy ciała powinien wynosić średnio od 0,5 do 1 kg tygodniowo. Gdy waga spada szybciej oznacza to, że twoja dieta jest źle dobrana pod względem energetycznym i należy zwiększyć ilość zjadanych porcji. Jest to ważne szczególnie wtedy, jeśli intensywnie trenujesz.

Stopniowo zwiększaj porcje

Odchudzanie nie jest kuracją, która trwa określoną ilość czasu, ale procesem zmiany nawyków żywieniowych, sposobu myślenia o odżywianiu, zdrowiu itp. Po osiągnięciu docelowej masy ciała musi nastąpić okres przejściowy podczas którego nasz sposób odżywiania unormuje się. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia efektu jo-jo należy stopniowo zwiększać kaloryczność diety, aż osiągnie się poziom, przy którym masa ciała będzie stabilna.

Kontroluj masę ciała

Masa ciała jest najprostszym wskaźnikiem dopasowania kalorycznego diety. Jeśli zjadamy tyle, ile wynika z naszego zapotrzebowania energetycznego, masa ciała utrzymuje się na stałym poziomie, jeśli jemy za mało lub za dużo – wynik wskazywany przez wagę odpowiednio maleje lub rośnie. Kontrolowanie masy ciała jest ważne nie tylko podczas odchudzania, ale również wtedy, gdy osiągniesz swój cel. Wystarczy, że będziesz ważyć się raz w tygodniu. Wahania masy ciała powinny być dla ciebie sygnałem do tego, by przywiązywać większą uwagę do rodzaju i ilości spożywanych pokarmów.

dr Joanna Anna Walczak

www.fit.pl

 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl