fit.pl mobile logo

Napoje

Większość, bo ok. 75% ( u niemowląt ok. 90% ) naszego ciała to woda. Woda krąży w organizmie, donosząc do każdej komórki składniki odżywcze, energię, tlen; bierze udział we wszystkich reakcjach biochemicznych.
napojeNawilża błony śluzowe, gałkę oczną, zapewnia ruchomość stawów.    Niestety nie możemy magazynować większej ilości wody. Bez jedzenia możemy przetrwać nawet miesiąc, ale bez płynów tylko 24 godziny. Po 48 godzinach absolutny brak wody zaczyna być niebezpieczny dla życia.

ILE PIĆ

Wskazówki specjalistów od żywienia co do zalecanej ilości wypijanych płynów są rozbieżne i wahają się od 1,5 do 4 litrów dziennie. Złotym środkiem niech będzie zatem zasada, aby pić wtedy, gdy mamy na to ochotę i niekoniecznie już czujemy pragnienie. Latem zawsze należy pić więcej niż w dni chłodne. Ilość spożywanych płynów zależy również od aktywności fizycznej oraz temperatury i wilgotności powietrza. Po wysiłku zapotrzebowanie na płyny rośnie, większe jest również w krajach o klimacie gorącym i wilgotnym. Jeśli nasze nerki i układ krążenia są zdrowe, możemy pić bez ograniczeń. Wypijanie dużych ilości płynów sprawia, że organizm łatwiej oczyszcza  się z toksyn i ubocznych produktów przemiany materii.

JAK PIĆ

Starajmy się pić małymi łykami niezbyt schłodzone napoje. Pijmy często, ale niewielkie porcje. Ważne jest, by sięgać po płyny nie tylko wtedy, gdy chce się pić, ale także na zapas. Dobrym zwyczajem jest wypijanie szklanki wody rano i wieczorem. Tuż po przebudzeniu, przed poranną kawą czy herbatką, wypijajmy szklankę wody mineralnej z sokiem cytrynowym - robią tak modelki i gwiazdy filmowe. Także przed snem nie zapominajmy o szklance wody do odprężającej lektury. Zabiegi te doskonale nawilżają skórę, oczyszczają z toksyn i poprawiają trawienie.

KIEDY BRAKUJE PŁYNÓW ?

Skóra na dłoniach, za uszami, w pachwinach i pod pachami jest zupełnie sucha, męczy nas uczucie suchości w ustach oraz silne pragnienie. Nie dopuszczajmy do takiego stanu - to alarm, że organizm czerpie już wodę z rezerw komórkowych. Grozi nam poważny spadek ciśnienia i zaburzenia w pracy nerek. Krew staje się gęsta, a komórki ciała są gorzej zaopatrywane w składniki odżywcze i tlen. Organizm coraz słabiej radzi sobie z usuwaniem produktów przemiany materii. W takiej sytuacji natychmiast wypijmy jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej.

KTO JEST SZCZEGÓLNIE ZAGROŻONY UTRATĄ PŁYNÓW ?
  • Małe dzieci bardzo łatwo odwadniają się. W porównaniu z dorosłymi ich skóra jest cieńsza, a w stosunku do masy ciała jej powierzchnia jest większa. Sprawia to, że maluchy szczególnie latem intensywniej się pocą i tracą więcej płynów. Dlatego podawajmy dzieciom latem jak najwięcej wody, najlepiej niegazowanej.
  • Ludzie starsi często nie odczuwają pragnienia i w upalne dni całkowicie nieświadomie mogą doprowadzić do groźnego odwodnienia organizmu.
  • Osoby cierpiące na biegunkę, gdyż wraz z nią tracą ogromne ilości wody oraz niezbędnych minerałów. Należy wtedy pić duże ilości płynów wzbogacanych o składniki mineralne. Chorzy z gorączką, gdyż pocąc się tracą dużo płynów.
  • Osoby z kamicą nerkową czy żółciową, gdy piją za mało, w ich moczu i krwi szybko podnosi się stężenie soli wapnia, a to może prowadzić m.in. do zaostrzenia objawów kamicy.

CZYM UZUPEŁNIAĆ PŁYNY ?

Naturalne wody mineralne.
Wybierajmy wody niegazowane, gdyż są zdrowe ze względu na wysoką zawartość wielu cennych mikroelementów. Świetnie gaszą pragnienie, nie zawierają cukru i nie powodują uczucia wypełnienia żołądka i bolesnego ucisku na przeponę oraz płuca. Niestety ze względu na brak bąbelków nie wszystkim smakują. Wody gazowane zawierają dwutlenek węgla, który drażniąc receptory znajdujące się w ściankach przewodu pokarmowego, powoduje złudne uczucie napełnienia, podczas gdy nasz organizm ciągle jeszcze jest spragniony. Jeśli cierpimy na nadkwasotę, chorobę wrzodową i skłonność do wzdęć, lepiej zrezygnujmy z wody z "bąbelkami" -  tylko zaostrzy objawy naszych schorzeń. Wody gazowane mają jednak pewną zaletę - dłużej zachowują świeżość niż niegazowane i możemy je dłużej przechowywać.

Herbatki ziołowe.
Są świetnym źródłem płynów, orzeźwiają, gaszą pragnienie i poprawiają funkcje naszego organizmu. Pijmy na zimno lub na ciepło napar z mięty, z kwiatu hibiskusa, czarnego bzu, dzikiej róży itp. Latem unikajmy jednak herbatek zawierających dziurawiec, gdyż grożą nam reakcje uczuleniowe skóry pod wpływem słońca.

Soki owocowo - warzywne.
Są źródłem naturalnych witamin i składników mineralnych, które są łatwo wchłaniane.
Odkwaszają organizm i zawierają błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, a także oczyszcza ze zbędnych produktów przemiany materii. Idealny na upał jest sok pomidorowy, który ma dużo potasu. Jeśli tylko jest to możliwe, pijmy soki świeżo wyciśnięte.

Napoje owocowe.
Słodzone, gazowane lub nie, mają niewiele wspólnego z sokami. Lepiej ich unikać, zwłaszcza gdy mamy problemy z utrzymaniem wagi, gdyż zawierają duże ilości cukru.

Napoje - używki.
Herbata, kawa oraz napoje alkoholowe, np. piwo, działają moczopędnie. Zaspokajają pragnienie, ale tylko na krótko, gdyż wkrótce potem następuje szybka ucieczka wody z organizmu wraz z moczem.

Wody lecznicze.
Najlepiej pić je pod kontrolą lekarza. Szklaneczka od czasu do czasu nie zaszkodzi, ale picie regularnie - może. Przedawkowanie obecnego w wodach leczniczych fluoru, boru, jodu jest niebezpieczne.


www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl