fit.pl mobile logo

Suplementacja – biznes czy racja?

Ile jest prawdy w tym, że słoiczek z syntetycznymi witaminami i minerałami może nas jakoś wzmocnić a ile jest fantazji koncernów farmaceutycznych? Czy Polacy to kupują?
Czy moda na niektóre środki to wynik badań w laboratoriach czy narady w gabinecie dyrektora marketingu?

Suplement – pod kontrolą GIS, ale wprowadzany bez kosztownych badań

Suplement diety to inaczej dodatek, uzupełnienie diety. Dopuszczeniem suplementu do obrotu zajmuje się Główny Inspektor Sanitarny i podległe mu urzędy, natomiast leku - Główny Inspektor Farmaceutyczny i Urząd Rejestracji Leków i Produktów Biobójczych. Wprowadzenie suplementu na rynek jest więc mniej kosztowne i czasochłonne niż wprowadzenie leku. Suplement i lek mogą zawierać ten sam składnik - np. magnez, ale w leku będzie on w wyższej dawce niż w suplemencie.

Opakowanie suplementu musi zawierać:
  • określenie: "suplement diety"
  • nazwy kategorii składników odżywczych lub substancji charakteryzujących dany produkt lub wskazanie ich właściwości
  • porcję produktu zalecaną do spożycia w ciągu dnia
  • ostrzeżenie o nieprzekroczeniu zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia
  • stwierdzenie, ze suplementy nie mogą być stosowane jako substytut - zamiennik zróżnicowanej diety
  • stwierdzenie, że suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.

Lek natomiast leczy lub zapobiega chorobom. Zgodnie z definicją - produkt leczniczy (lek) jest to substancja lub mieszanina substancji posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi i zwierząt, albo podawana w celach diagnostycznych. Lekami nazywamy też środki modyfikujące nie zmienione chorobowo funkcje organizmu (antykoncepcja).

Wartość rynku suplementów w Polsce wynosiła:
  • w 2006 roku ponad miliard, czyli wzrosła o 33% w stosunku do 2005 r.
  • W 2007 roku wzrosła o 30%,
  • w 2008 roku wzrosła o 24%, co stanowiło wartość 1,7 miliarda.
  • W 2009 wartość rynku suplementów osiągnęła 2 miliardy

Prognozy na 2010-2011 rok to wzrost o 12-15% rocznie. Spodziewany mniejszy przyrost niż w latach ubiegłych tłumaczy się: skutkami kryzysu gospodarczego, skutkami zmian prawnych dotyczących produktów z pogranicza oraz częściowym wysyceniem rynku. Produkty z pogranicza to te, które mogą być zakwalifikowane jako lek i jako suplement. Producent będzie musiał usunąć z nich składniki niedozwolone w suplemencie lub będzie musiał zarejestrować go jako lek.

W 2007 roku udział suplementów diety w całym rynku OTC (leki sprzedawane odręcznie, bez recepty lekarskiej) w Polsce wyniósł 17%. Na Węgrzech było to 16%, na Słowacji -20%, a w Czechach 40%. Udział ten ma charakter wzrostowy, w 2008 r. w Polsce wynosił już 21%.

Apteki to główne źródło zakupu suplementów - 58% sprzedaży, 13 % to sprzedaż internetowa i wysyłkowa, pozostałe źródła to sklepy ze zdrową żywnością, supermarkety, inne miejsca.

Sprzedaż suplementów w aptekach oraz dozowanie w wygodnej postaci tabletek, kapsułek, płynów, proszku sprawia, że konsumenci często mylą suplement z lekiem. Dlatego w przyszłości, docelowo do sprzedaży suplementów powinny być wydzielone stanowiska w aptekach. Na dzień dzisiejszy rzadko się to zdarza, w większości aptek suplementy stoją po prostu na innych półkach niż z leki.

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl