fit.pl mobile logo

Jak dobrać dla siebie skuteczną formę aktywności?

Jak dobrać formę ćwiczeń dla siebie tak, by była nie tylko przyjemna, ale również efektywna?  


Po pierwsze, przyjemność uważam za jeden z podstawowych warunków długotrwałej relacji z aktywnością fizyczną. W badaniach American Cancer Society aż 40% kobiet stwierdziło, że w wolnym czasie bardziej angażowałyby się w ruch, gdyby ćwiczenia przypominały w większym stopniu zabawę a w mniejszym pracę.

Oprócz tego, że wybrana forma treningu ma być przyjemna powinna być też zgodna z kierującym nami powodem podejmowania aktywności. Do osiągnięcia większości celów niezbędne jest długoterminowe podjęcie ruchu. Tak więc jego forma powinna być rozpatrywana w takich kategoriach. Jak więc ją dobrać?

Oto kilka głównych pytań, które warto sobie zadać wybierając efektywną formę treningu dla siebie:

1) Czy jest ona zbieżna z moimi celami?

Jednym słowem chodzi o jej spójność z tym, co chcemy osiągnąć. Większość motywów podejmowania aktywności fizycznej można skategoryzować jako estetyczne bądź zdrowotne. Niektóre formy treningu będą skuteczniejsze w ich realizacji niż inne.

Zwróć jednak uwagę, że różnice pomiędzy podobnymi aktywnościami o tej samej charakterystyce wysiłku są przeważnie mniejsze niż się wydaje. Przykładowo, kobieta ważąca 80 kilogramów w dosyć intensywnym, godzinnym tańcu może wydatkować 450 Kcal. W trakcie szybkiego marszu te wartości będą podobne. Odpowiada to również godzinie spędzonej w siłowni na wykonywaniu średnio-intensywnego treningu obwodowego. Oczywiście, są to różne bodźce dla organizmu. Biorąc jednak pod uwagę długą perspektywę podejmowanej aktywności fizycznej, przy niedużych różnicach efektu warto wybrać to, co sprawia nam większą radość.

2) Ile kosztuje mnie uczestnictwo w treningu?

Na koszty składa się znacznie więcej czynników niż pieniądze. Myśląc celowo o aktywności fizycznej, płacimy za nią również takimi zasobami jak czas czy swoja energia.

Na początek, odpowiedzmy sobie na pytanie: czy stać mnie będzie na tą aktywność w dłuższym okresie? Są sporty generujące duże koszty, choćby ze względu na możliwość realizacji ich jedynie w określonych warunkach.

Inna sprawa to pieniądze przeznaczane na sprzęt. Tutaj jednak łatwo dać się zwariować. Nie zapomnę sytuacji, gdy mój znajomy zwrócił uwagę, że nie może pojechać na wycieczkę rowerową, gdyż nie stać go na naprawę roweru. Problem polegał na tym, iż angażując się coraz bardziej w kolarstwo inwestował coraz więcej pieniędzy w drogi sprzęt, zapominając, że na tańszych oponach też da się jeździć.

3) Jaka jest dostępność mojej formy treningu?

Nie wybierajmy form, których nie możemy realizować regularnie. Narciarstwo czy windsurfing to wspaniałe i angażujące sporty, jednak nie będziemy w stanie ich uprawiać we wtorek po pracy. Niech służą jako dopełnienie, a nie kluczowa część naszego planu ruchu. Aktywne spędzone dwa tygodnie rocznie nie zapewnią nam żadnych stałych korzyści zdrowotnych. Dookoła nich można jednak zbudować cały kalendarz przygotowań, co powinno pomóc nam w motywowaniu się do wysiłku.

Z doświadczenia doradzam, by nie wybierać aktywności czy sportów, do których miejsca uprawiania dzieli nas więcej niż 15-20 minut transportu. Dłuższa odległość będzie znacznie obniżać naszą motywację po ciężkim dniu pracy.

4) Ile czasu “rzeczywiście” zabiera aktywność?

Tu mam na myśli efektywne wykorzystanie czasu przeznaczonego na trening. Idąc na pływalnię trzeba dwa razy pokonać dystans, który nas od niej dzieli i dwa razy się przebrać. Z dwóch godzin poza domem, na ćwiczenia przeznaczamy jedynie 30 minut. To mało, porównując z bieganiem czy marszem. Ćwicząc 4 razy w tygodniu różnica “produktywności” będzie wynosić aż 8 do 32 godzin w perspektywie miesiąca.

Są też inne sposoby na podniesienie efektywności treningów, w tym zatrudnienie trenera osobistego bądź samodzielna edukacja o wydajniej realizacji danego sportu.

5) Czy mogę się w tą formę zaangażować?

Zaangażowanie jest tu rozumiane bardzo szeroko i odgrywa dużą rolę. Na co dzień słyszymy banalną formułę, że “kto stoi w miejscu ten się cofa”. Chociaż niekoniecznie musi być to prawda w przypadku treningu, znacznie łatwiej jest kontynuować aktywność wciąż odkrywając nowe bodźce z nią związane.

Czym jest więc zaangażowanie? Jest to choćby zainteresowanie formą na tyle, by zacząć dostosowywać do niej swój styl życia. Kryje się za tym zdrowsze odżywianie lub podejmowanie kolejnych wyzwań ruchowych. Przykładem jest startowanie w coraz dłuższych biegach, uczestnictwo w maratonie fitness czy zdobywanie kolejnych stopni w sportach walki. Mniej ekstremalna wersja to wydłużanie czasu marszu lub łączenie aktywności z pasjami poznawczymi w trakcie wycieczek rowerowych.

Zaangażowanie dla innych wiąże się z uczestnictwem w grupie. Zarówno formalny klub jak i paczka przyjaciół są magnesem, dzięki któremu łatwiej będzie trwać w postanowieniach. Jeszcze inną formą zaangażowania może być przywiązanie do trenera, zarówno jako mentora jak i przyjaciela.

Odpowiedź na te pytania może podnieść świadomość naszych barier. W efekcie, podejmiemy formę treningu dopasowaną do możliwości i ograniczeń, skuteczną w realizacji naszego celu.

Artykuł ukazał się po raz pierwszy w:
plusfitness - o ćwiczeniach i treningu dla osób plus size

www.wellness.fit.pl


 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
karolinaa12649126

Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych! Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl I zmień się nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych! https://zapodaj.net/3b1d280fcd849.png.html

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl