1 czerwca przypada Dzień Bez Alkoholu, który stanowi znakomitą okazję do przyjrzenia się rosnącemu trendowi NoLo. Termin ten, łączący słowa "No alko" i "Low alko", doskonale odzwierciedla współczesny styl życia, cechujący się dbałością o zdrowe odżywianie oraz regularną aktywność fizyczną.
Aleksandra Załęska
2024-05-29 11:04
Udostępnij
Czym jest zjawisko NoLo?

Obserwujemy zmieniające się preferencje i nawyki konsumentów, którzy coraz częściej poszukują alternatyw dla tradycyjnych napojów alkoholowych, zafascynowani nowościami oraz poszukującymi napojami bezalkoholowymi lub o niskiej zawartości alkoholu. Podejście oparte na umiarze w spożywaniu alkoholu, zarezerwowane dla osób pełnoletnich, jest również promowane przez samą branżę alkoholową. Przykładem może być Carlsberg Polska, firma, która zobowiązała się do promowania "ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu". Jako lider branży, dążymy do rozwoju w sposób zrównoważony i społecznie odpowiedzialny. Warto przypomnieć, że to właśnie branża piwna zapoczątkowała trend NoLo, a poprzez szeroki wachlarz produktów bezalkoholowych i niskoalkoholowych, wspiera jego rozwój – zauważa Agata Koppa, dyrektorka ESG w Carlsberg Polska.

Jakie są trendy na rynku? Piwa bezalkoholowe obecnie stanowią niemal 5% całkowitej sprzedaży piwa. Co ciekawe, jest to najbardziej stabilny segment branży, która od lat boryka się z malejącym wolumenem sprzedaży tradycyjnego piwa. Nawet w czasach pandemii, zwiększającej się inflacji i malejących dochodów polskich gospodarstw domowych, ten segment pozostaje niezachwiany. To dowód na siłę i konsekwencję konsumentów. – W zeszłym roku wprowadziliśmy na rynek aż osiem nowych piw bezalkoholowych. W efekcie udział tej kategorii produktów w łącznym wolumenie sprzedanych przez nas napojów wzrósł do 9%, co stanowi znaczne przewyższenie średniej rynkowej – komentuje Agata Koppa. Droga do rozkwitu mody na napoje bezalkoholowe była długa. Warto przypomnieć, że pierwsze piwa zaliczane do tej kategorii pojawiły się w Polsce ponad 30 lat temu! Piwo Karmi jest warzone od 1993 roku i zyskało uznanie konsumentów dzięki swojemu wyjątkowemu smakowi.

Edukacja konsumentów jest kluczowa. Wybór zaczyna się od świadomej decyzji. Dlatego najwięksi gracze na rynku piwnym kładą nacisk na aktywną edukację dotyczącą odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Nawiązywane są partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, a kampanie marketingowe koncentrują się na edukacji konsumentów na temat odpowiedniego podejścia do alkoholu. Hasła takie jak "Alkohol tylko dla pełnoletnich", "W ciąży nigdy nie piję" czy "Nigdy nie prowadzę po alkoholu" powinny dotrzeć do każdego. W ubiegłym roku, we współpracy z marką Carlsberg, dotarliśmy do 51 milionów odbiorców z przekazem "Nigdy nie prowadź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo". Dodatkowo, wprowadziliśmy obowiązkowe testy na trzeźwość dla wszystkich kierowców wjeżdżających na teren naszych browarów, co stanowi około 700 kontroli dziennie. Podejmujemy konkretne działania mające na celu wyeliminowanie nieodpowiedzialnego podejścia do alkoholu – dodaje Agata Koppa, dyrektorka ESG.