fit.pl mobile logo

Co wybrać w fast-foodzie?

Posiłki w barach szybkiej obsługi w żadnym wypadku nie powinny być kojarzone ze zdrową żywnością. Zawierają ogromną ilość wysokoprzetworzonych węglowodanów, nasyconego tłuszczu, soli i zwykle nawet niewielkie porcje stanowią prawdziwą bombę kaloryczną. Mimo to, wielu ludziom - nawet dbającym o zdrowie i sylwetkę - raz na jakiś czas zdarza się je odwiedzać. Pojawia się wówczas pytanie: "co wybrać?"

Wybór między złym a gorszym

Nie da się ukryć, że w tego rodzaju lokalach trudno znaleźć coś prawdziwie wartościowego. Załóżmy jednak hipotetyczną sytuację, kiedy zostajemy postawieni pod ścianą, koniecznie musimy coś zjeść, a fast-food jest jedynym rozwiązaniem. Po jaki posiłek "warto" wówczas sięgnąć, a czego definitywnie unikać, tak, by nasza sylwetka i zdrowie zbytnio nie ucierpiały?

McDonald`s i KFC

To chyba dwa najpopularniejsze w Polsce bary szybkiej obsługi. Analizując ich menu z całą pewnością możemy powiedzieć, że KFC wypada „lepiej” niż McDonald`s, przynajmniej pod względem makroskładnikowym oferowanych potraw. Obie restauracje serwują sałatki, kanapki, kubełki z kurczakami oraz liczne dodatki.

 

Jeśli znajdziemy się w KFC

Sztandarowy produkt tej sieci to oczywiście kawałki kurczaka, jednak zdecydowanie warto z nich zrezygnować. Nie są one najlepsze pod względem dietetycznym, jeśli jednak koniecznie chcemy po nie sięgnąć najlepiej wybrać Piersi Kurczaka Kentucky, które w tej kategorii wypadają najkorzystniej. Unikać natomiast należy Żeberek Kurczaka Hot & Spicy, które są dwa razy bardziej kaloryczne i zawierają 3 razy więcej tłuszczu.

Kolejna pozycja to kanapki. Tu nie jest najgorzej. Na szczycie listy powinien znaleźć się Longer, który jest najbardziej "dietetyczny" z całej oferty, zawiera najmniej tłuszczu i węglowodanów. Unikać natomiast należy Kanapki Grand Texas, która dostarcza - uwaga - ponad 800 kcal. Co ciekawe, tortilla czyli Twister, również jest bardzo kaloryczna i znajduje się w końcówce "dietetycznego" zestawienia. Jedna sztuka to ponad 540 kcal i ponad 28 g tłuszczu.

Kolejna pozycja menu to sałatki. To najrozsądniejszy wybór, jednak nie każdy uznaje tego rodzaju jedzenie. Najlepiej sięgnąć po sałatkę Brazer, która dostarcza przede wszystkim protein, a znikoma zawartość węglowodanów i tłuszczu sprawia, że i kaloryczność jest całkiem niewielka i sięga około 280 kcal.

Zrezygnować za to warto z sałatki Picante, która charakteryzuje się dość solidną dawką tłuszczu. Jeśli chodzi o sos do sałatki, najlepiej go pominąć, albo wybrać wersję Vinegrette unikając natomiast Piccante.

Kiedy wybieramy dip, najkorzystniej sięgnąć po BBQ lub Keczup i omijać Majonez i ten Majonezowo-czosnkowy.

Ostatnia pozycja to dodatki i tu nie ma dobrej opcji, zarówno frytki nawet w najmniejszym opakowaniu jak i kukurydza wypadają bardzo blado. Innymi słowy, z dodatków najlepiej zrezygnować całkowicie.

 

Jeśli znajdziemy się w McDonald`s

Ta sieć wypada kiepsko pod względem mało szkodliwych dla sylwetki dań w porównaniu do KFC. Sztandarowe produkty to kanapki, jednak większość jest bardzo kaloryczna. Najlepszy wybór to zwykły Hamburger, jednak jest on bardzo niewielki. Innym rozwiązaniem może być nowa kanapka Chikker, która dostarcza 335 kcal i wciąż relatywnie niewiele tłuszczu - 10 g.

Definitywnie należy unikać Tortilli, która jest najbardziej kaloryczna - 530 kcal. Tuż za nią znajduje się najbardziej tłusta pozycja - WieśMac, który dostarcza 525 kcal, McRolay i BigMac, których zawartość tłuszczu wynosi odpowiednio 27 i 25 g, a kaloryczność odpowiednio 505 i 495 kcal.

W ofercie tej sieci niedawno pojawiły się McWrapy. Najbardziej rozsądny wybór w tej kategorii to McWrap Klasyczny Grillowany Kurczak, który funduje nam 365 kcal i około 9 g tłuszczu, natomiast orientalna wersja z wołowiną to już 587 kcal i ponad 30 g tłuszczu - zdecydowanie warto go omijać.

Jeśli chodzi o sałatki to wciąż najrozsądniejszy wybór, niestety wybór jest niewielki, klasyczną małą sałatkę, która bazuje głównie na warzywach trudno nazwać posiłkiem, dostarcza zaledwie 10 kcal (bez sosu). Pozostaje więc Grillowany Kurczak Premium, najlepiej z sosem Cesarskim niskokalorycznym (dodatkowe 30 kcal) lub czosnkowym (dodatkowe 62 kcal). Zdecydowanie natomiast warto unikać sosu Winegret, który dostarcza 20 g tłuszczu i 195 kcal.

Jeśli chodzi o desery, warto sięgnąć zwyczajnie po jabłko. Mogłoby się również wydawać, że dobry będzie Owocogurt, jednak z punktu widzenia dietetycznego wcale nie jest tak kolorowo, sporo węglowodanów - 28 g i tłuszczu - 11 g daje ogólną kaloryczność na poziomie 230 kcal. Lepszy wybór to mały Shake waniliowy lub truskawkowy, który, mimo odrobinę większej zawartości węglowodanów (o 8 - 9 g), zawiera mniej tłuszczu i kalorii.

Pozostałą ofertę tej sieci, jak frytki, McNuggetsy czy ciastka zdecydowanie warto pominąć.

 

Inne lokale

W Polsce coraz popularniejszy staje się również Subway. Ta sieć, z założenia, ma kojarzyć się z bardziej zdrowym jedzeniem. Wprawdzie nie jest idealna, ale w kwestii posiłków sprzyjających szczupłej sylwetce, przewyższa zarówno KFC jak i McDonalds`a.

Już na wstępnie sami komponujemy swój posiłek, możemy skorzystać z różnych odmian pieczywa (wprawdzie nie znajdziemy tam typowego zdrowego pełnoziarnistego) i swobodnie wybierać dodatki, takie jak grillowany kurczak, chuda wołowina czy różnorodne warzywa. Do tego liczne sosy, w tym dietetyczny ranch albo zwyczajnie oliwa z oliwek. W tej sieci możemy również samodzielnie skomponować sałatkę, co jest kolejnym atutem.

Warto podkreślić, że poza największymi sieciami, pojawia się coraz więcej małych lokali, które oferują zdrowe i dość dietetyczne odmiany hamburgerów na bazie pełnoziarnistego pieczywa, również w wersjach wegetariańskich. Zwykle mają one dużą przewagę nad sieciowymi lokalami z uwagi na to, że jedzenia nie produkuje się tam na masową skalę, co, przynajmniej w teorii, sprawia, że można liczyć na lepszą jakość użytych składników.

 

Przydatne praktyki

Istnieją jeszcze proste praktyki, które pozwalają nieco obniżyć kaloryczność gotowych posiłków wybieranych z menu. W każdej sieci możemy zamienić np. bekon czy żółty ser na dodatkową porcję warzyw. Możemy zrezygnować z dodatków sosu (który zwykle jest wyjątkowo kaloryczny) lub poprosić o połowę porcji.

Kiedy wybieramy kanapkę, warto przed spożyciem ją otworzyć i usunąć nieco środa bułki co zmniejszy ilość wysokoprzetworzonych węglowodanów.

Warto również unikać gotowych zestawów z napojem i frytkami, szczególnie tych powiększonych, mimo, że niewiele droższe, prawie zawsze dużo bardziej niebezpieczne dla naszej sylwetki.

Do posiłku najlepiej wybierać wodę zamiast wszelkich napojów, nawet w wersji light.

Niezależnie od wyboru, jakiego dokonamy, należy pamiętać, że w 9 na 10 przypadków, nawet najlepsze jedzenie z fast-foodów będzie gorsze niż posiłek przygotowany samodzielnie.

Jacek Bilczyński
www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl