fit.pl mobile logo


Trendy fitness: Trening funkcjonalny – globalny i efektywny

W Internecie znajduje się mnóstwo informacji na temat treningu funkcjonalnego i coraz więcej siłowni ma go w swojej ofercie. Dla większości osób trening ten oznacza ćwiczenia z gumami elastycznymi, piłką szwajcarską czy trening podwieszany. Czy aby na pewno? 


Wiele osób kojarzy trening funkcjonalny z ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie brzucha oraz mięśnie grzbietu (tzw. „core training”). Nie jest to jednak wystarczająca definicja. Podczas treningu funkcjonalnego można pracować nad dziewięcioma cechami sportowymi: wydolnością układu krążenia, wytrzymałością, siłą, szybkością, gibkością, zręcznością, prawidłową techniką, stabilnością oraz koordynacją.

Zilustrujmy to na przykładzie dwóch popularnych sportów: bieganie oraz trening na siłowni. Uprawiając typowy jogging pracujemy tylko nad wydolnością układu krążenia oraz wytrzymałością. Osoby, które chcą dodatkowo poprawić szybkość, wykonują sprinty. Na tradycyjnej siłowni wykonując trening na maszynach lub kulturystyczny trening dzielony, pracujemy nad siłą oraz prawidłową techniką.

Trening funkcjonalny pozwala rozwijać wszystkie wymienione cechy sportowe. Ćwiczenia angażują więcej mięśni współpracujących ze sobą i wykonywane są w różnych płaszczyznach. Wykonując popularną pompkę, angażujemy nie tylko mięśnie klatki piersiowej i tricepsów potrzebne do uginania ramion, ale też mięśnie tułowia (mięśnie brzucha oraz pleców), gdyż musimy utrzymać stabilną pozycję. Urozmaicając pompkę poprzez dodanie skrętu tułowia w momencie wyprostu, pracujemy dodatkowo nad stabilnością, koordynacją oraz gibkością. Wykonując ćwiczenia interwałowo (ze zmienną intensywnością, np. przeplatając 30 sekund pracy z 30 sekundami odpoczynku) możemy pracować nad wydolnością układu krążenia oraz wytrzymałością. Jeśli zależy nam na poprawie szybkości, wówczas czas pracy jest krótszy a czas odpoczynku dłuższy (np. 15 sekund pracy co dwuminutowe przerwy).

Robiąc pompki ze skrętem tułowia w interwale pracujemy już nad sześcioma z dziewięciu cech sportowych: wydolnością układu krążenia, wytrzymałością, stabilnością, gibkością, koordynacją i prawidłową techniką. A jest to tylko jedno ćwiczenie!

Aby trening funkcjonalny przynosił zamierzone efekty, musi być wykonywany prawidłowo. Stąd też ważna jest odpowiednia wiedza, potrzebną do ułożenia zoptymalizowanych treningów, która może zapewnić obecność wykwalifikowanego w tym zakresie trenera. Istotą treningu jest odpowiedni dobór ćwiczeń i metod treningowych, aby rozwijały one cechy sportowe, na których nam najbardziej zależy. Trzeba traktować ciało jako całość i dobierać ćwiczenia angażujące wiele mięśni w różny sposób (ruchy wypychania, przyciągania oraz skręty).

Skoro już wiemy, co to jest trening funkcjonalny, skupmy się nad jego wykorzystaniem w praktyce. Najczęściej zadawanym pytaniem dotyczącym uprawiania sportu jest: od czego należy zacząć? Bez względu na to, czy jest to nasza pierwsza przygoda z ćwiczeniami czy ćwiczymy już jakiś czas bez rezultatów, należy skupić się na czterech krokach:

1. Zadaj sobie pytania: jakie jest twoje marzenie i jaki cel chcesz osiągnąć? Czy ćwiczysz po to żeby miło spędzić czas? A może chcesz pozbyć się bólu pleców? Być może chciałbyś diametralnie zmienić swoje ciało na podobieństwo swojego idola? Bez jasno określonego celu będziesz podążał za aktualnymi trendami, co może szybko doprowadzić do kontuzji!

2. Znając cel, powinieneś dobrać odpowiedni plan treningowy, który pozwoli ci osiągnąć zamierzone efekty. Dla różnych osób droga do osiągniecia celu jest inna. Golfista, który chce poprawić swoje wyniki, nie powinien skupiać się na podnoszeniu jak największych ciężarów oraz zwiększaniu obwodu bicepsów. Ważnymi elementami powinien być w jego przypadku odpowiedni zakres ruchu, który pozwoli na zwiększeni odległości uderzenia oraz praca nad stabilnością, która zapewni mu większą precyzję uderzenia. Zupełnie inaczej będzie wyglądał trening funkcjonalny dla zawodnika sztuk walki. W tym przypadku większy nacisk będzie położony na wytrzymałość i zręczność.

3. Do osiągnięcia celu prowadzą różne drogi. Należy wybrać tę odpowiednią, biorąc pod uwagę swój charakter oraz możliwości. Trzeba się zastanowić, jak szybko chcemy osiągnąć cel i ile czasu możemy temu poświęcić. Zastanów się, czy sam jesteś w stanie zgromadzić wiedzę potrzebną do ułożenia zoptymalizowanych treningów, czy powinieneś skorzystać z wiedzy doświadczonego trenera. Znając swój charakter musisz zastanowić się, czy starczy ci motywacji, żeby po kilku miesiącach dalej konsekwentnie ćwiczyć. Treningi muszą się komponować z prowadzonym trybem życia. Jeżeli zdecydujesz się, że chcesz bardzo szybko osiągnąć obrany cel, dobrze jest trenować pięć razy w tygodniu. Jeśli twój dzienny harmonogram jest bardzo napięty (dużo pracujesz, masz mało snu), to czy będzie to efektywne? Prawdopodobnie nie – albo będziesz robić treningi niedokładnie, albo przemęczysz organizm, osiągając odwrotny efekt. Stąd też decydując się na intensywność treningu, musisz racjonalnie ocenić swoje możliwości.

4. Jednym z najważniejszych elementów treningu funkcjonalnego jest regularne monitorowanie postępów i ocena, czy faktycznie zbliżasz się do wyznaczonego celu. Jeżeli nie, to warto zastanowić się nad przyczyną braku przewidywanej poprawy. Może nią być między innymi niewłaściwa dieta, nieregularne treningi czy mała ilość snu. Kontrola efektów pozwala na szybką reakcję i wprowadzanie potrzebnych dla organizmu zmian.

Trening funkcjonalnych jest absolutnie dla każdego. Może być z powodzeniem wykorzystywany do polepszenia wyników w uprawianym sporcie. Jest też efektywnym sposobem na poprawę kondycji i wyglądu dla osób nie mających do czynienia ze sportem. Dzięki treningowi funkcjonalnemu możesz podwyższyć samoocenę. Ćwiczenia są różnorodne i można dostosowywać ich intensywność do indywidualnych możliwości. Jest to idealne rozwiązanie dla tych wszystkich, którzy chcą zmienić samych siebie na lepszych  i zdrowszych.

Współautorstwo: Łukasz Bort i Miłosz Krawczyk



www.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Mikolaj Nq

Jeśli szukasz trenera polecam Igora. Marzysz o doskonałej figurze i dobrym samopoczuciu? Zapraszam na www.igortreneronline.pl i poznaj ofertę (diety, suplementy, plany treningowe dla każdego) najlepszego trenera w Polsce!. Pełen profesjonalizm sam skorzystałem! Bardzo szybko możesz spodziewać się efektów !

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl